Coördinator:
Prof.dr. K.C.P. Vissers
Plaatsvervangende coördinatoren
mw.drs. M.W.M. van den Brand en mw.drs. S.J.A. Pans
Beschrijving
Maak kennis met Suzanne, 22 jaar. Een levenslustige jonge vrouw, ze studeert pedagogiek en heeft net een tussenjaar gehad waarbij ze is gaan reizen door Centraal Amerika. Ze kreeg echter erge buikpijn, het bleek dat zij eierstokkanker had. Er werd een eierstok verwijderd waarna het leven haar weer toelachte. Ze pakte haar studie op, kreeg een vriendje. Tot ze tijdens een vakantie naar Spanje weer buikpijn kreeg. Een maand later blijkt dat haar ziekte niet meer te behandelen is.
Deze minor gaat over patiënten als Suzanne, patiënten al dan niet in de bloei van hun leven in een palliatief traject komen. Of patiënten met acute of chronische pijn.
Deze minor gaat over de kwaliteit van leven bij deze patiënten. Want hoewel er soms wordt gezegd dat een patiënt ‘uitbehandeld’ is, is er juist dan nog veel behandeling of begeleiding mogelijk en nodig. Behandeling gericht op kwaliteit van leven.
Nederland vergrijst en chronische ziekten nemen toe. Dit komt o.a. door onze successen in de curatieve zorg. Deze ontwikkelingen brengen weer nieuwe problemen met zich mee: Wat doen we als we niet meer kunnen genezen? Het behoud van kwaliteit van leven blijkt namelijk vele malen moeilijker dan het verlengen van het leven zelf.
Ondanks dat er specialisten zijn die zich met pijnbestrijding en palliatieve zorg bezighouden, is het juist een onderwerp waar elke arts mee te maken kan krijgen. Wat moet je nu eigenlijk doen als een patiënt chronische pijn ervaart of niet meer te genezen is?
Samen zullen we kijken hoe je deze vragen kunt beantwoorden. We zullen ons focussen op de multidimensionaliteit van problemen bij deze patiëntengroep, het fysieke aspect, het emotionele aspect maar ook het zingevingsaspect; de vraag ‘waarom overkomt dit mij, ik wil nog niet dood, ik ben nog maar 22’. We kijken naar diagnostische aspecten binnen de pijn- en palliatieve geneeskunde, maar ook de multidisciplinaire aanpak hiervan.
In deze minor willen we je graag meenemen op onze weg als professional die we volgen samen met de patiënten en zijn/haar naasten. Je gaat in gesprek met patiënten en/of hun naasten. We gaan op excursie naar het hospice, je kijkt mee bij pijninterventies en loopt mee bij het TOP (team ondersteunende en palliatieve zorg). Zo ontdekt jij wat het voor iemand betekent als je ongeneselijk ziek bent. Je leert ook hoe je moet handelen als dit het geval is. Je ontwikkelt vaardigheden om te communiceren met patiënten en hun naasten wanneer pijn niet snel of helemaal niet meer verdwijnt of iemand niet meer te genezen is. Verder leer je over en oefen je met de nieuwste ontwikkelingen in het vakgebied. Zo verwerf je als student goed inzicht in de patiëntperspectief en de hedendaagse praktijk van de pijn en palliatieve geneeskunde.
Ook krijg je training in klinisch redeneren. Zo ben jij in staat om proactief en individueel beleid te ontwikkelen voor elke patiënt. Je ontdekt hoe je een patiënt zo goed mogelijke levenstraject kan laten doorlopen, in de acute en chronische pijn en wanneer er eigenlijk geen hoop meer is op genezing. Verder leer je hoe je kwaliteit van leven, patiëntparticipatie, (niet-)farmacologische symptoomcontrole kan verwerken in een integraal behandelplan, met bijzondere aandacht voor het psychosociale systeem, wensen en doelen van de patiënt en ondersteuning in de eerste lijn. We zullen ook oog hebben voor ethische en morele kwesties in ons vakgebied, en antwoorden zoeken op waar onze behandelgrenzen- en mogelijkheden liggen.
Kortom je ontdekt alle mogelijkheden die er zijn wanneer je niet meer kunt genezen.
Kernwoorden
Acute pijn, chronische pijn, palliatieve zorg, multidimensionaliteit, integrale zorg, interdisciplinariteit, kwaliteit van leven
Toetsing
De toetsing van de minor bestaat uit 3 delen:
- Toets met open vragen (gewicht 50 %)
- 4 verslagen (gewicht 20 %)
- 3 Presentaties (gewicht 30 %)
Indien toetsing onder 6,00, dan herexamen.
Literatuur
Opdrachten en literatuurreferenties zullen op Brightspace geplaatst worden.