MED-MINK10
Hart voor de acute geneeskunde
Cursus informatieRooster
CursusMED-MINK10
Studiepunten (ECTS)14
CategorieBA (Bachelor)
VoertaalNederlands
Aangeboden doorRadboud Universiteit; Faculteit der Medische Wetenschappen; Geneeskunde;
Docenten
Docent
dr. M. Schokking
Overige cursussen docent
Contactpersoon van de cursus
dr. M. Schokking
Overige cursussen docent
Examinator
dr. M. Schokking
Overige cursussen docent
Docent
dr. E.C.T.H. Tan
Overige cursussen docent
Contactpersoon van de cursus
dr. E.C.T.H. Tan
Overige cursussen docent
Collegejaar2022
Periode
MINK  (06-02-2023 t/m 31-08-2023)
Aanvangsblok
MINK
Onderwijsvorm
voltijd
OpmerkingKwartaal 4 / Q12
Inschrijven via OSIRISJa
Inschrijven voor bijvakkersNee
Voorinschrijving
WachtlijstJa
PlaatsingsprocedureOp basis van loting
ToelichtingOp basis van loting
Cursusdoelen
Hoofdleerdoelen
Na voltooiing van deze minor hebben studenten kennis op het gebied van de acute geneeskunde (waaronder acute buik pathologie), traumachirurgie, aangeboren en verworven hartafwijkingen opgedaan, door verkregen inzichten in pathofysiologie, anamnese, lichamelijk onderzoek, diagnostische en therapeutische mogelijkheden.

Leerdoelen:
  • Kennisverwerving op het gebied van Acute Geneeskunde waaronder de prehospitale en intrahospitale multidisciplinaire ketenzorg, Basic Life Support en Advanced Life Support voor kinderen en volwassenen.
  • Embryologische, anatomische en fysiologische kennisverwerving op het gebied van Acute Geneeskunde en van hart en vaten en verwerving van pathofysiologische kennis van de Acute Geneeskunde en van afwijkingen van hart en vaten t.a.v. symptomatologie, diagnostiek en therapie.
  • Kennis op het gebied van diagnostiek in de Acute Geneeskunde en de Cardiologie in brede zin, evenals over mogelijk interventies in de Traumachirurgie, Acute abdominale chirurgie en interventies aan het hart zal worden verworven. Tevens zal inzicht worden verkregen in conservatieve therapeutische opties.
  • Op het gebied van klinisch redeneren zal inzicht en vaardigheid ontstaan in analyse en bespreking van klinische problemen op de gebieden van Acute Geneeskunde en van aangeboren en verworven hart- en vaatziekten. Verder zal kennis worden verkregen t.a.v. mogelijkheden van hartrevalidatie en lange termijn follow-up.
  • In projecten zal vaardigheid worden verkregen in bestudering, verslaglegging en presentatie van wetenschappelijk en innovatieve onderwerpen op het gebied van Acute Geneeskunde en van afwijkingen van hart en vaten bij jong en oud.
Inhoud
Code: MED-MINK10 Studiepunten: 14 Periode: Q12


Coördinatoren
Michiel Schokking (kindercardioloog) Michiel.Schokking@radboudumc.nl en Edward Tan (traumachirurg/Hoofd SEH) Edward.Tan@radboudumc.nl  

Coördinerende staf
  • Arie van Dijk, Marc Brouwer, afdeling Cardiologie,
  • Michel Verkroost, afdeling Cardiothoracale Chirurgie
  • Peter Bult, afdeling Pathologie
  • Annelieke Schepens-Franke, Denise Doomernik afdeling Anatomie
  • Miranda Snoeren, Dylan Henssen en Chris de Korte, afdeling Radiologie
  • Olivier van der Heijden, afdeling Gynaecologie
  • Jos Kole en Gert Olthuis, afdeling IQ Healthcare - Medisch Ethiek
  • Tim Antonius, Jolanda Schieving, afdeling Kindergeneeskunde
  • Rein Ketelaars, Michael Vaneker, afdeling Anesthesiologie
  • Marlies Morsink, Marieke Cottaar, Marie Louise Moors, Ties Eikendal, Jan Bongaerts, afdeling Spoedeisende Hulp
  • Jacobien Hoogerwerf, afdeling Interne Geneeskunde
  • Marloes Nienhuijs, Tong Xi, afdeling Mond-kaak aangezichtschirurgie
  • Micha Holla, Allard Hosman, afdeling Orthopedie
  • Michiel Sedelaar, afdeling Urologie
  • Jolanda Schieving, Afdeling Neurologie
  • Jan Pompe, afdeling Intensive Care
  • Karin Willems en Marije Ravensbergen-Oudman, afdeling Fysiotherapie/Ergotherapie
  • Henk van de Meent, afdeling Revalidatiegeneeskunde
  • Fons van Gompel, afdeling Beveiliging en Ontvangst
  • Vincent Leferink, Joost Peters, Bas van Wageningen, Staf traumachirurgie
  • Ineke Corté, Raad van Bestuur
  • Yvonne Beurskens, Ambulancezorg Gelderland-Zuid
Beschrijving
Deze minor gaat over acute geneeskunde in brede zin, traumachirurgie en aangeboren en verworven hartafwijkingen bij kinderen en volwassenen. Beoogd wordt dat studenten kennismaken met een breed palet van klinische aspecten op dit gebied.
Door korte herhaling van elementen op het gebied van de Acute Geneeskunde uit module 2 uit Cluster E en van de preklinische anatomische en fysiologische kennis zullen studenten worden voorbereid op toekomstige klinische stages. Door toepassing van deze kennis op klinische casuïstiek zullen studenten vertrouwd raken met klinische vaardigheden, professioneel gedrag en het bijbehorende klinisch redeneren. Het bijwonen van klinisch activiteiten zoals spreekuren, ochtendoverdracht SEH, klinische visites, meelopen met avonddienst chirurgie, multidisciplinaire besprekingen, hartkatheterisatie, beeldvorming, percutane interventies en eventueel operaties zal telkens door studenten worden voorbereid en naderhand worden uitgewerkt, vergelijkbaar met werkzaamheden in de klinische praktijk.
Binnen het boven genoemde kader zal verder verdieping plaatsvinden in projecten op het gebied van wetenschappelijke en innovatieve aspecten, die door groepen worden uitgevoerd vanaf het begin van de minor. Tevens zullen medisch ethische vraagstukken t.a.v. behandelopties aan bod komen in gesimuleerde multidisciplinaire besprekingen. Daarnaast zullen er patiënten interviews plaatsvinden van acuut opgenomen patiënten en ouders van kinderen met aangeboren en verworven hartafwijkingen. Ook zal wekelijkse een Journalclub plaatsvinden.
Voor toetsing maken wij gebruik van summatieve toetsvormen. Voor beantwoording van vragen die voortkomen uit de formatieve toetsing zullen groepsbesprekingen (Flipping the classroom) worden gebruikt en zullen spreekuren door docenten worden aangeboden voor individuele hulp op maat. Uiteindelijk zullen alle studenten vertrouwd zijn met de aangeboden kennis, die gericht is op de toekomstige klinische praktijk.

Week 1:
Algemene introductie blok, herhaling BLS-volwassenen en kinderen. Herhaling Acute Geneeskunde van Blok E module 2, uitleg opdrachten. Introductie Crew Resource Management principes. Weblectures van de Hoorcolleges komen op Brightspace te staan voor aanvullende zelfstudie.
De Minor wordt vervolgens in twee delen verdeeld: Aangeboren en verworven hartafwijkingen (Week 1-5) en Acute Geneeskunde, Traumachirurgie, Acute buik (Week 6-10). Vervolgens zullen ter introductie in de eerste week al hoorcolleges over hart en vaten worden gegeven en zullen de practica anatomie en pathologie in deze week plaatsvinden als basis voor het hart en vaat gedeelte van de minor. In de eerste week worden tevens werkgroepen gehouden voor groepen van 4-5 studenten om een project te kiezen voor wetenschappelijke verdieping of ontwikkeling van innovatie. Aan deze projecten wordt vervolgens 8 weken gewerkt.
Gedurende de hele minor zal vanaf het begin wekelijks een Journal club worden gehouden. Iedere student zal bij deze activiteit een artikel bespreken.

Week 2-4:
In deze weken worden poliklinische en klinische activiteiten bezocht op de verschillende klinische afdelingen voor kinderen en volwassenen en bij de afdeling Radiologie. Deze activiteiten worden telkens in een werkgroep voorbereid en naderhand besproken met een duidelijk leerdoel van die activiteit. Tevens vinden in deze weken interactieve colleges (week 2-3) en het computerondersteund practicum plaats (week 4) om uitgebreider in de anatomie, pathologie en hemodynamiek thuis te geraken. Er worden practica aangeboden op het gebied van cardiologische auscultatie (week 2). Afsluitend wordt een auscultatiequiz (week 3) gehouden, die door studenten zelf wordt ontwikkeld.
In de vierde week wordt een voortgangstoets gehouden, waardoor kan worden gezien waar speciale aandacht voor nodig is. Vragen kunnen in werkgroepen en eventueel in individuele gesprekken tijdens spreekuren worden behandeld. In week 4 vindt de tweede Voortgangstoets plaats.

Week 5:
In deze week wordt door elke groep over het gekozen cardiale onderwerp (keuze in werkgroep Explorations in week 1) een verslag ingeleverd en een presentatie gehouden in het kader van een symposium. Tevens vinden werkgroepen plaats voor Klinische discussies (simulatie MDO). In week 5 vindt een eerste  summatieve eindtoets plaats.

Week 6-9:
Vanaf week 6 zal aandacht gericht worden op de acute geneeskunde en traumachirurgie. Er zal wat uitgebreider stilgestaan worden op de essentie van wond en botgenezing en herstel. Er zal een focus zijn op fractuurbehandeling en specifiek op extremiteitletsel. In het kader van de ketenbehandeling zullen diverse specialisten en paramedische beroepen hieraan bijdragen. Er zal ook uitgebreid stilgestaan worden bij de prehospitale keten van zorg en op damage control principes. Er zal worden gebruikgemaakt van computer ondersteunend onderwijs. In de weken hierop volgend stellen wij daarnaast ook de buik centraal, waar er diverse oorzaken van de acute buik aan bod komen, zoel chirurgisch als niet chirurgische oorzaken. Ten slotte zullen de acute interne afwijkingen besproken worden. Gedurende de periode van 5 weken zullen studenten in kleine groepen elke ochtend meelopen bij de ochtendoverdracht op de Spoedeisende hulp. Ook zal in deze periode elke dag 1 student met de avonddienst meelopen bij de chirurgie om een indruk te krijgen van de werkzaamheden en te observaties ter verrichten onder andere op het gebied van Crew Resource Management. Ook krijgen studenten de opdracht om patiënten te interviewen die een bezoek brengen op de SEH of met spoed worden opgenomen. Hierover zal in kleinere groepen worden gereflecteerd en een verslag worden geschreven. Rampengeneeskunde komt aan bod, en er wordt ook stilgestaan bij juridische aspecten van letselschade. Elke week zal er een practicum plaatsvinden; zoals hechtlessen, leren gipsen, bezoek aan de traumahelikopter op vliegbasis Volkel (eigen vervoer regelen), bezoek aan de ambulancedienst (loopafstand Radboudumc), en uiteraard het bijwonen van multidisciplinaire trauma besprekingen. Aan het einde van week 9 vindt de 2e summatieve eindtoets plaats.

Week 10:
In deze week zal door elke groep een verslag ingeleverd worden en een presentatie gehouden in het kader van een symposium over de gekozen projecten, op het gebied van zowel de kindercardiologie,  de acute geneeskunde en de traumachirurgie..

Toetsing

De toetsing van de minor bestaat uit een aantal delen:
 
Toetsregeling minor MED-MINK10      Minor titel: Hart voor de Acute Geneeskunde
a) Toetsonderdeel b) Gewicht (%) van eindcijfer c) Individueel (1) of groepsgrootte (..) d) Minimale score voor onderdeel   e) Wijze van hertoetsing
1) Schriftelijke eindtoets  2x
(Hart en Acuut)
30% 1 5,5
Dus voor elk examen!
Schriftelijk examen
2) Groepsopdracht  (project) 25% 3 5,5 Nieuw verslag schrijven
3) Presentatie (project) 20% 1 5,5 Nieuwe presentatie
4) Klinische discussie
(medisch ethiek)
15% 1 5,5 Herhaling Klinische discussie
5) Zelfreflectie (CRM ) 10% 1 5,5 Nieuw verslag
Deelnameplicht voor: Alle presentaties, werkgroepen en schriftelijke eindtoets
Algemeen (indien van toepassing) Als een van de onderdelen van de toetsing lager scoort dan de minimale score (zie kolom “d”), dan zal dat onvoldoende cijfer het eindcijfer van het totale examen zijn.

Alle onderdelen moeten minimaal met een 5.5 beoordeeld worden om te slagen voor de cursus. Indien afwezig bij een toetsing of bij het behalen van een onvoldoende volgt een vervangende opdracht.

Beperkingen
  • Maximaal 30 studenten, minimaal 6 studenten
  • Aanbieden voor één kwartaal Q12
Opmerkingen/relatie
In deze minor wordt lesstof regelmatig op verschillende manieren benaderd en daarmee telkens herhaald. Vooral door praktische onderdelen te verbinden met andere vormen van onderwijs wordt er voor gezorgd dat kennis beklijfd en kan worden gebruikt in de toekomstige klinische stages. Naast behandeling van vragen in werkgroepen, zullen spreekuren voor eventuele individuele ontwikkeling worden aangeboden.

Literatuur
Opdrachten en literatuurreferenties zullen op Brightspace geplaatst worden.
  • Leerboek Acute Geneeskunde, Vugt et al 2015
  • Clinically oriented anatomy, Moore
  • Medical physiology, Boron
  • Physics in Biology and Medicine, Davidovits
  • Vaardig Communiceren in de gezondheidszorg; een evidence-based benadering, Silverman J et al
  • Fysische diagnostiek, De Jongh
  • Anamnese en lichamelijk onderzoek, Van der Meer
  • Het geneeskundig proces, Grundmeijer
  • Learning clinical reasoning, Kassirer Jerome
Bijzonderheden
Dit is een keuzecursus waarvoor je via het aangeven voorkeur en loting kunt worden ingeschreven.
Werkvormen
Werkgroep
AanwezigheidsplichtJa

Toetsen
Schriftelijke eindtoets
Weging40
ToetsvormTentamen
GelegenhedenBlok MINK, Blok MINK

Groepsopdracht verslag project
Weging20
ToetsvormOpdracht
GelegenhedenBlok MINK, Blok MINK

Presentatie project
Weging15
ToetsvormPresentatie
GelegenhedenBlok MINK, Blok MINK

Klinische discussie ethiek
Weging15
ToetsvormTest
GelegenhedenBlok MINK, Blok MINK

Zelfreflectie opdracht
Weging10
ToetsvormOpdracht
GelegenhedenBlok MINK, Blok MINK