MED-MINK13
Beter beslissen = beter dokteren
Cursus informatieRooster
CursusMED-MINK13
Studiepunten (ECTS)14
CategorieBA (Bachelor)
VoertaalNederlands
Aangeboden doorRadboud Universiteit; Faculteit der Medische Wetenschappen; Geneeskunde;
Docenten
Examinator
dr. D.Z.B. van Asselt
Overige cursussen docent
Docent
dr. D.Z.B. van Asselt
Overige cursussen docent
Contactpersoon van de cursus
dr. D.Z.B. van Asselt
Overige cursussen docent
Docent
prof. dr. M.G.M. Olde Rikkert
Overige cursussen docent
Collegejaar2022
Periode
MINK  (06-02-2023 t/m 31-08-2023)
Aanvangsblok
MINK
Onderwijsvorm
voltijd
OpmerkingKwartaal 3 / Q11
Inschrijven via OSIRISJa
Inschrijven voor bijvakkersNee
Voorinschrijving
WachtlijstJa
PlaatsingsprocedureOp basis van loting
ToelichtingOp basis van loting
Cursusdoelen
Hoofdleerdoelen
Na voltooiing van deze minor kun je nieuwe kennis en vaardigheden toepassen die nodig zijn voor het nemen van goede klinische beslissingen bij uitvoering, aanpassing, of afzien van een (ingrijpende) behandeling bij (kwetsbare) oudere patiënten.

 
Inhoud
Inhoud
 
Code: MED-MINK13 Studiepunten: 14 Periode: Q11 (Q12)
Coordinator en organiserende afdeling
Dr. Dieneke van Asselt, klinisch geriater, afdeling klinische geriatrie

Beschrijving
In deze minor leer je hoe je als arts samen met de patiënt en andere behandelaren tot een goed besluit kunt komen in complexe en ingrijpende medische situaties. Je loopt mee in zorgpaden met geriaters, cardiologen, orthopedisch chirurgen en mond-kaak chirurgen, intensivisten en met hun complexe oudere patiënten die respectievelijk een aortaklep operatie kunnen krijgen (TAVI), een heup- of knie vervanging, een hoofdhals-tumor operatie, of een andere ingrijpende behandeling. Dat doe je in een carrousel waarbij per twee weken een ander specialisme centraal staat, grotendeels in het Radboudumc, maar ook in de St Maartenskliniek (orthopedie). Op die manier doe je naast kennis van verschillende aandoeningen ook klinische vaardigheden op door veel kleinschalige coaching en intensief contact met de betrokken medisch specialisten.  
Van de vele patiënten die je ziet zul je er zelf een paar uitgebreid bestuderen. Deze patiënten vragen jou, samen met de betrokken artsen, om het best passende besluit: wel of niet opereren; herstel gericht beleid of palliatie; wel of niet oncologische chemotherapie, etc.
Zo onderzoek je elke twee weken een nieuwe complexe patiëntvraag. Je leert samen met een medisch specialist deze moeilijke keuzes te analyseren, besluiten voor te bereiden en deze samen met de patiënt te nemen.
Je leert concreet de volgende klinische vaardigheden: bepalen van wilsbekwaamheid, meten van kwetsbaarheid en veerkracht van oudere patiënten, en je leert klinische scenario analyse uit te voeren, om te gaan met klinische onzekerheid, rond besluitvorming goed te communiceren met de patiënt en andere professionals, voorstellen te doen voor complicatie preventie, en je leert hoe een  zorgpad te verbeteren valt. Je leert ook van de complexe besluiten die je collega-studenten maken. Kortom, je leert  vaardigheden die je nodig hebt om beter persoonsgerichte beslissingen te nemen als moderne arts, en dus leer je intensief en in kleinschalig onderwijs om beter te dokteren.

De minor wordt goed beoordeeld door de studenten: interessante, leerzame en goede minor; goed, laagdrempelig contact coördinatoren met studenten; veilige leeromgeving; complexe besluitvorming is een nieuw, bijzonder en zeer relevant onderwerp; divers, afwisselend praktijkonderwijs; vaardigheden geleerd, zoals doelen gesprek, die voor coschappen nuttig zijn; Onderwijs en praktijk sloten goed op elkaar aan; Geleerd hoe om te gaan met evidence bijv. richtlijnen dwz niet klakkeloos volgens maar bepalen of de richtlijn van toepassing is op specifieke patiënt en bepalen of beleid past bij doelen van de patiënt; Toetsing sloot goed aan bij onderwijs en praktijk.
 
Kernwoorden
geriatrie; Complexe besluitvorming; Kwetsbaarheid/ veerkracht; Volledig geriatrisch onderzoek; Aortaklepvervanging; Heupvervanging, Hoofd-halsoncologie; IC
 
Toetsing
De toetsing van de minor bestaat uit zes delen:
  • Klinisch redeneren toets (gewicht 20%)
  • Doelengesprek als Vaardigheidstoets (gewicht 20%)
  • Complexe besluitvormingscasus  uitwerken Individueel en in een groep (20% en 20%)
  • Presentatie van een groep verbeterplan voor klinische besluitvorming (gewicht 20%)
Alle onderdelen moeten minimaal met een 5 beoordeeld worden om te slagen voor de cursus, muv één casusbeschrijving die onvoldoende mag zijn mits gecompenseerd met een 7 of hoger.

Literatuur
Tekstboek: Probleem Georiënteerd Denken in de Geriatrie (3e druk 2017), aangevuld met recente literatuur)
Bijzonderheden
Dit is een keuzecursus waarvoor je via het aangeven voorkeur en loting kunt worden ingeschreven.
Werkvormen
Werkgroep
AanwezigheidsplichtJa

Toetsen
Schriftelijk tentamen
Weging20
ToetsvormTentamen
GelegenhedenBlok MINK, Blok MINK

Vaardigheidstest
Weging20
ToetsvormVaardigheidstentamen
GelegenhedenBlok MINK, Blok MINK

Case report Decision making
Weging20
ToetsvormVerslag
GelegenhedenBlok MINK, Blok MINK

Case analysis Decision making
Weging20
ToetsvormVerslag
GelegenhedenBlok MINK, Blok MINK

DMI plan
Weging10
ToetsvormVerslag
GelegenhedenBlok MINK, Blok MINK

Presentatie DMI
Weging10
ToetsvormPresentatie
GelegenhedenBlok MINK, Blok MINK