MED-MINK19
Het kind in nood van klein tot groot
Cursus informatieRooster
CursusMED-MINK19
Studiepunten (ECTS)14
CategorieBA (Bachelor)
VoertaalNederlands
Aangeboden doorRadboud Universiteit; Faculteit der Medische Wetenschappen; Geneeskunde;
Docenten
Examinator
dr. E.H.A.J. Coolen
Overige cursussen docent
Docent
dr. E.H.A.J. Coolen
Overige cursussen docent
Contactpersoon van de cursus
dr. E.H.A.J. Coolen
Overige cursussen docent
Docent
dr. M. Hogeveen
Overige cursussen docent
Collegejaar2022
Periode
MINK  (06-02-2023 t/m 31-08-2023)
Aanvangsblok
MINK
Onderwijsvorm
voltijd
OpmerkingKwartaal 3 / Q11
Inschrijven via OSIRISJa
Inschrijven voor bijvakkersNee
Voorinschrijving
WachtlijstJa
PlaatsingsprocedureOp basis van loting
ToelichtingOp basis van loting
Cursusdoelen
Leerdoelen:
  • Na deze minor kun je de belangrijkste oorzaken en gevolgen van de zgn “big 4” perinatale sterfte (vroeggeboorte, intra-uteriene groei retardatie, perinatale asfyxie en aangeboren afwijkingen) uitleggen
  • Je kunt een gestructureerde evaluatie toepassen bij een potentieel vitaal bedreigde patiënt op de zuigelingen en kinderleeftijd mbv ABCDE-methodiek
  • Je maakt je een aantal praktische vaardigheden eigen welke de eerste levensreddende handelingen kunnen zijn bij de opvang van een vitaal bedreigd kind
  • Je kent de aspecten van teamwork in de acute setting en kan ze herkennen en situationeel gebruiken
  • Je herkent de meest voorkomende problemen op gebied van airway, breathing, circulation en disability op de kinderleeftijd en weet welke eerste stappen in de behandeling toegepast moeten worden
  • Je kunt de problematiek plaatsen in de context van Nederland en de overige werelddelen, met het daarbij horend historisch
Inhoud
Code: MED-MINK19 Studiepunten: 14 Periode: Q11
     
Coordinator
Dr Ester Coolen, academisch algemeen kinderarts
Dr Marije Hogeveen, kinderarts-neonatoloog 
 
 
Beschrijving
Gaat jouw hart sneller kloppen van actie? Jeuken jouw handen om praktische vaardigheden te leren en toe te passen? Heb jij behoefte aan een gestructureerde aanpak voor situaties waarbij de patiënt vitaal bedreigd is? Ben jij benieuwd hoe jouw teamvaardigheden zijn? Wil jij je verdiepen in de diverse oorzaken van vitale bedreiging bij kinderen, van het nog ongeboren kind tot de puber? Lijkt het jou leerzaam deel te nemen aan de Radboud Neonatal Life Support EN Radboud Pediatric Advanced Life Support? Hou je van lekker praktisch met nog meer inzicht in de (patho)fysiologie? Dan is deze klinische minor iets voor jou!
In deze minor gaan we je meenemen naar de vitaal bedreigde patiënt op de kinderleeftijd. We beginnen bij de top 4 doodsoorzaken van perinatale sterfte in Nederland (vroeggeboorte, intra- uteriene groei restrictie, perinatale asfyxie en aangeboren afwijkingen) waarbij we elk onderwerp in mondiale context plaatsen om ons vervolgens te verdiepen in de specifieke situatie in Nederland. Daarna vervolgen we de minor met de meest voorkomende problemen en de daarbij behorende eerste behandeling  op gebied van Airway,  Breathing, Circulation en Disability  na de neonatale periode. Elke week zal 1 onderwerp verder worden uitgediept, oa mbv Team Based Learning opzet. We maken gebruik van diverse onderwijsvormen en zowel individuele als groepsopdrachten. Ons docententeam is multidisciplinair en feedback zal ook van jullie worden gevraagd. In de onderdelen “lekker praktisch” woon je diverse besprekingen bij zoals de prenatale diagnostiek bespreking, grote visite KG, rondleiding NICU en bezoek aan een revalidatiecentrum . In “skills & drills” leer je een scala aan  vaardigheden  zoals  het  inbrengen  van  een  botnaald,  airway  management,  BLS,  CRM, defibrilleren. De rode draad wordt gevormd door het aanleren en toepassen van de gestructureerde evaluatie van het vitaal bedreigde kind met behulp van de ABCDE-methodiek samen met kennis over en toepassen van teamvaardighede. Op gebied van de wetenschap zullen jullie in kleine groepjes een zelf gekozen onderwerp kritisch beschouwen (CAT) en een antwoord zoeken op een zelf geformuleerde vraag op basis van best beschikbare bewijs (EBM). In de laatste week krijgen jullie de unieke kans als student zowel de Radboud NLS als de Radboud PLS te volgen op ons skills en simulatielab!
 
Hoofdleerdoelen
Deze klinische minor is gericht op het leren toepassen van een gestructureerde aanpak mbv ABCDE- evaluatie van een potentieel vitaal bedreigd kind met kennis over de variatie aan oorzaken en noodzakelijke levensreddende handelingen bij verschillende leeftijden waarbij ruim aandacht zal worden besteed aan de onderliggende pathofysiologie en aan het functioneren als zorgprofessional in teamverband.
 
Kernwoorden
ABCDE-evaluatie CRM, Vitaal bedreigde kind, Perinatale sterfte, Teamvaardigheden (CRM), Pasgeborene tot puber, Radboud NLS, Radboud PLS
 
Toetsing

De summatieve beoordeling zal bestaan uit de volgende onderdelen:

1. Casuïstiek toets perinatale sterfte (gewicht 25%)

2. Resultaten van de toetsen aan het einde van de Radboud Amalia NLS course bestaand uit:
A: meerkeuze vragen toets (gewicht 25%)
B: NLS toets (pass/fail)
 
3. Beoordeling van verslag en presentatie van een  EBM vraag (groepsopdracht) (gewicht resp 5-10%)
 
4. Beoordeling van presentatie vitaal bedreigde patiënt op basis van “grote visite”(groepsopdracht)  (gewicht   
    10%);
 
5.  Resultaten van de toetsen aan het einde van de Radboud Paediatric Life Support Course bestaand uit:
A:  Meerkeuze vragen toets (gewicht 25%)
B:  Scenario-toets (het realtime opvangen van een ernstig ziek / gewond kind in team) (pass or fail)
 
6. Voor de onderdelen  1,2A,3, 4 en 5A dient men een voldoende (min 5.5) te halen.

Formatieve  toetsing  vindt  plaats  mbv wekelijkse  kennisquiz  per  week,  interactieve colleges, feedback  op presentatie en vaardigheden en het al dan niet behalen van je Radboud NLS en/of Radboud APLS certificaat

Toetsing
Opdrachten en eventueel literatuurreferenties zullen op Brightspace geplaatst worden.
  • EPALS cursusboek (te leen)
  • NLS cursusboek (te leen)
  • Blokboek
  • E-learning(s)
Leerboek Kindergeneeskunde

Websites o.a.: www.sshk.nlwww.erc.eduwww.nvk.nlwww.ilcor.orgwww.reanimatieraad.nl
 
Bijzonderheden
Dit is een keuzecursus waarvoor je via het aangeven voorkeur en loting kunt worden ingeschreven.
Werkvormen
Werkgroep
AanwezigheidsplichtJa

Toetsen
Toets Perinatale sterfte
Weging25
ToetsvormTentamen
GelegenhedenBlok MINK, Blok MINK

MC toets Radboudumc Amalia NLS course
Weging25
ToetsvormMultiple choice
GelegenhedenBlok MINK, Blok MINK

NLS toets
Weging0
ToetsvormTentamen
GelegenhedenBlok MINK, Blok MINK

Groepsopdracht EBM-vraag
Weging5
ToetsvormOpdracht
GelegenhedenBlok MINK, Blok MINK

Presentatie EBM-vraag
Weging10
ToetsvormPresentatie
GelegenhedenBlok MINK, Blok MINK

Groepsopdracht patiëntpresentatie grote visite
Weging10
ToetsvormOpdracht
GelegenhedenBlok MINK, Blok MINK

MC Toets Radb. Paed. Life Support Course
Weging25
ToetsvormMultiple choice
GelegenhedenBlok MINK, Blok MINK

BLS-toets
Weging0
ToetsvormTentamen
GelegenhedenBlok MINK, Blok MINK

Scenario-toets
Weging0
ToetsvormVaardigheidstentamen
GelegenhedenBlok MINK, Blok MINK