Neurochirurgie is een specialisatie die zich toelegt op de heelkundige behandeling van aandoeningen van het centraal en perifeer zenuwstelsel. Hiertoe is er een gedegen kennis van de neuroanatomie, neurofysiologie en neurologie nodig, naast heelkundige technieken variërend van normaal heelkundige handelingen tot delicate microchirurgische en endoscopische technieken. Door de complexiteit van de opbouw en functie van de hersenen, is de neurochirurgie bij uitstek een snijdende discipline die steeds vooraan staat in het ontwikkelen van innovatieve technologische hulpmiddelen zoals operatiemicroscoop, neuronavigatie, neuro-monitoring, ‘wakkere’ chirurgie met live-testen van functies, 3D-visualisaties, augmented reality, robotica, deep learning algorithmes etc.
Neurochirurgie lijkt “een ver van mijn bed show”, maar de aandoeningen en gevolgen van de meeste pathologie hebben grote individuele en maatschappelijke consequenties. Denk bijvoorbeeld aan de hevige pijn en uitval bij een rug-of nekhernia, en daarmee gepaarde tijdelijke arbeidsongeschiktheid bij vaak jonge mensen. Of de ernstige gevolgen van traumatisch hersenletsel/ hersenbloeding/hersentumor, die zelfstandig functioneren onmogelijk maken en de levenskwaliteit drastisch kunnen verminderen. Op die manier wordt het leven van de patiënt en diens directe omgeving, veranderd. Basiskennis van de neurochirurgische pathologie is dus onmisbaar voor elke basisarts, of die nu huisarts, spoedarts, of specialist wil worden.
In deze inleidende cursus neurochirurgie wordt de student begeleid om basiskennis op te doen over de meest voorkomende neurochirurgische pathologie en de behandeling hiervan. Ook zijn er enkele verdiepingscolleges waarbij studenten de mogelijkheden krijgen om hier ook meer over te leren op hun verzoek. Na het volgen van deze module heeft de student een gedegen kennis van bovenstaande en een goed inzicht in de persoonsgerichte en maatschappelijke complexe besluitvorming binnen de neurochirurgie.
Module opzet
De module wordt opgedeeld in vier thema’s (neuro-oncologie, vasculair, spinaal en trauma), waarbij elke dag een thema wordt besproken. Hiervoor wordt gebruik gemaakt van contacturen afgewisseld met zelfstudietijd. Contacturen bestaan uit hoorcolleges, responsiecolleges en ‘Contact in de kliniek’. Voor ‘Contact in de kliniek’ worden de studenten ingedeeld in groepen en zal per dag een groep meekijken in de kliniek bij een patiënt. Dit betekent dat de studenten dus actief patiëntencontact zullen hebben tijdens de module.
Zelfstudietijd kan worden ingezet voor de zelfstudieopdrachten en voor de groepsopdracht. Voor de groepsopdracht krijgt elke groep een onderwerp binnen een van de thema’s. De studenten werken het onderwerp uit, maken een samenvatting en bereiden een presentatie voor. De presentatie zal op de laatste dag van de module gegeven worden.
Naast bovenstaande worden ook andere deelthema’s van de neurochirurgie tijdens de module belicht. Er worden colleges gegeven over kinderneurochirurgie (craniosynostose, hydrocefalus), neurochirurgie van de perifere zenuwen en over functionele neurochirurgie (pijnmodulatie bij chronische pijnpatiënten, deep brain stimulation bij Parkinson). Op verzoek van de studenten kunnen deze thema’s verder uitgediept worden tijdens de module.
Tijdschema
Een voorbeeld van een dagschema ziet er als volgt uit:
- Hoorcollege (1-2 uur)
- Zelfstudie tijd voor de zelfstudieopdracht (3 uur)
- Responsiecollege voor de zelfstudieopdracht (1 uur)
- ‘Contact in kliniek’ dan wel zelfstudie tijd voor de groepsopdracht (2 uur)
Toetsing
Op dag 5 van de module zal de toetsing plaatsvinden. Deze bestaat uit een schriftelijk tentamen met open vragen en uit de uitwerking van de groepsopdracht. Beide onderdelen tellen voor 50% mee aan het eindcijfer. De groepsopdracht bestaat uit een presentatie en een samenvatting van het gegeven onderwerp aan de groep.
|