MED-VK30-04
Leefstijl
Cursus informatieRooster
CursusMED-VK30-04
Studiepunten (ECTS)3
CategorieB2 (Tweede jaar bachelor)
VoertaalNederlands
Aangeboden doorRadboud Universiteit; Faculteit der Medische Wetenschappen; Geneeskunde;
Docenten
Examinator
dr. C.H.M. van Jaarsveld
Overige cursussen docent
Docent
dr. C.H.M. van Jaarsveld
Overige cursussen docent
Contactpersoon van de cursus
dr. C.H.M. van Jaarsveld
Overige cursussen docent
Collegejaar2023
Periode
KK2  (06-11-2023 t/m 28-01-2024)
Aanvangsblok
KK2
Onderwijsvorm
voltijd
OpmerkingDoelgroep GNK - BMW - THK
K2 week 10 en K3 week 1
Inschrijven via OSIRISJa
Inschrijven voor bijvakkersNee
VoorinschrijvingNee
WachtlijstNee
PlaatsingsprocedureOp basis van loting
ToelichtingOp basis van loting
Cursusdoelen
Hoofddoelen
  1. Je weet dat ‘self-determination theory’, ‘habit formation’, ‘social network approach’ en het ‘intervention mapping protocol’ evidence-based aanpakken zijn voor effectieve gezondheidsbevordering en kent de theoretische inhoud en afgeleide technieken van deze aanpakken.
  2. Je past self-determination theory’ en ‘habit formation’ toe om een persoonlijk plan te ontwerpen en uit te voeren voor het verbeteren van je eigen leefstijl; en reflecteert op de persoonlijke ervaringen en uitdagingen hierbij.
  3. Je past ‘social network approach’ en het ‘intervention mapping protocol’ toe om een plan te ontwerpen en uit te voeren voor gezondheidsbevordering van een specifieke doelgroep; en reflecteert op de ervaringen en uitdagingen hierbij.
 Subdoelen
  1. Je kunt de rol van leefstijl benoemen m.b.t. primaire, secondaire en tertiaire preventie van ziekten.
  2. Je ervaart persoonlijk de uitdagingen en  bevorderende factoren waarmee individuen geconfronteerd worden bij de aangeboden interventies om leefstijl te verbeteren.
Inhoud
In deze cursus staat het toepassen van effectieve gezondheidsbevordering  op jezelf en op anderen (een specifieke doelgroep) centraal. Als toekomstig arts en/of onderzoeker die zich bezig houdt met gezondheid, preventie van ziekten, herstel van ziekten of evaluatie van medische behandelingen, zul je geconfronteerd worden met ongezonde ‘leefgewoonten’ van individuele of groepen patiënten. Een gezonde leefstijl, waaronder niet roken, gebalanceerd eten, matig alcohol drinken en regelmatig bewegen is belangrijk voor de volksgezondheid en dus ook voor individuele patiënten. Maar hoe kan iemand blijvend zijn leefgewoonten veranderen? In dit onderwijs ga je zelf aan de slag met ‘evidence-based’ technieken (i.e. ‘self-determination theory’, ‘habit formation’ ,‘social network approach’ en ‘intervention mapping protocol’) om je leefgewoonten te verbeteren zodat je zelf eens ervaart dat verandering door patiënten niet altijd gemakkelijk is maar dat een gestructureerde aanpak en de juiste ‘evidence-based’ technieken hierbij wel behulpzaam kunnen zijn.
 
Naast het opfrissen van relevante kennis uit het basiscurriculum zul je kennis maken met de nieuwste inzichten rond effectieve gezondheidsbevordering waaronder: ‘self-determination theory’, ‘habit formation’, social network approach’ en het ‘intervention mapping protocol’ en ga je zelf aan de slag door deze theorieën toe te passen om je eigen gezondheid en die van anderen (een specifieke doelgroep) te verbeteren!
 
Toetsing
  • Individueel reflectieverslag over het ontwerpen en uitvoeren van een persoonlijk plan voor het verbeteren van je eigen leefstijl op basis van evidence-based methoden (‘self-determination theory’, ‘habit formation’ en ‘intervention mapping protocol’). 
  • Groepsverslag en presentatie over het ontwerpen en uitvoeren van de leefstijl interventie op basis van ‘intervention mapping protocol’ in combinatie met een geschikte theorie en de daarbij behorende determinanten bij de doelgroep. 
 Module opzet
  • Actieve participatie tijdens presentaties door docenten over de theorie
  • Actieve participatie bij interactieve werkgroepen
  • Zelfstudieopdrachten
  • Ontwerpen en uitvoeren van persoonlijk plan om je eigen leefstijl  te verbeteren
  • Ontwerpen en uitvoeren van een gezondheidsbevorderende interventie voor specifieke doelgroep
 Tijdschema
  • Deze cursus van 3EC (80 SBU) wordt fulltime gegeven in 10 lesdagen (2 achtereenvolgende weken), met in totaal 21 uur plenair docentcontact en 59 uur zelfstudie/groepswerk.
  • De spreektaal is Nederlands, het studiemateriaal is deels Engels.
Werkvormen
Cursus
AanwezigheidsplichtJa

Toetsen
Tentamen
Weging1
ToetsvormTentamen
GelegenhedenBlok KK2, Blok KK3