MED-VK30-08
Biobanking
Cursus informatieRooster
CursusMED-VK30-08
Studiepunten (ECTS)3
CategorieB2 (Tweede jaar bachelor)
VoertaalNederlands
Aangeboden doorRadboud Universiteit; Faculteit der Medische Wetenschappen; Geneeskunde;
Docenten
Contactpersoon van de cursus
dr. P. Manders
Overige cursussen docent
Examinator
dr. P. Manders
Overige cursussen docent
Collegejaar2023
Periode
KK2  (06-11-2023 t/m 28-01-2024)
Aanvangsblok
KK2
Onderwijsvorm
voltijd
OpmerkingDoelgroep GNK - BMW - THK
K2 week 10 en K3 week 1
Inschrijven via OSIRISJa
Inschrijven voor bijvakkersNee
VoorinschrijvingNee
WachtlijstNee
PlaatsingsprocedureOp basis van loting
ToelichtingOp basis van loting
Cursusdoelen
Het doel van het keuzeblok ‘Biobanking – Je leven in de vriezer’ is om je inzicht te geven in de veelzijdigheid van biobanking. We willen je bewust maken van het belang van gecontroleerde afname, verwerking en opslag van lichaamsmateriaal en beelden. Daarnaast willen we je inzicht geven in het belang van eenduidig en gestandaardiseerd registreren van gezondheidsgegevens. Tenslotte, zal er aandacht besteed worden aan het medisch-ethische kader waar rekening mee gehouden moet worden. Aan het einde van het keuzeblok moet je in staat zijn een nieuwe collectie te initiëren waarbij je bovenstaande aspecten in acht neemt (medisch-ethisch, sample integriteit en data kwaliteit).
Inhoud
Biobanken zijn opgericht om onderzoekers toegang te geven tot grote gestandaardiseerde verzamelingen lichaamsmateriaal van goed gedocumenteerde patiënten. Biobanken vormen zo de brug tussen klinisch onderzoek en klinische zorg en een ‘vanzelfsprekende’ voorziening in een universitair medisch centrum.
Maar hoe komt zo’n biobank tot stand? Wat verzamelen ze eigenlijk? Welke patiënten doen daaraan mee? Welke gegevens moeten van die patiënten worden opgeslagen? Kunnen die gegevens uit het Elektronisch Patiënten Dossier (EPD) gelicht worden? Moet de patiënt daarvoor geen toestemming geven? En hoe zit het dan met de bescherming van de privacy? Welke lichaamsmaterialen kunnen verzameld worden en hoe worden die bewaard? Wie is er eigenlijk eigenaar van die verzameling?
Hoe zorg je dat het hele verzamel- en opslagproces op standaardwijze wordt uitgevoerd en wat is dan de standaard? Welke onderzoekers hebben toegang tot de verzameling en onder welke voorwaarden kunnen zij over de materialen en gegevens beschikken? Hoe komen we aan materialen en gegevens van een geschikte controlegroep met gezonde personen? Welke rol is er voor de patiënt weggelegd? Etc. etc.
In deze module neem je een kijkje in de keuken van de Radboud Biobank en maak je kennis met de verschillende dimensies van het biobankieren. Voor onderzoekers is het van belang te weten wat er met materialen en gegevens van de biobank mogelijk is en voor artsen is het van belang te weten hoe zij ervoor kunnen zorgen dat patiënten op een goede manier in deze verzamelingen opgenomen worden.
Iedere student laat aan de hand van een eigen ziekte specifieke de novo biobank zien dat hij/zij het geleerde op de situatie voor de betreffende patiëntengroep kan toepassen.

Toetsing
  • Schriftelijke toets met open vragen waarop een kort antwoord is gewenst (25%).
  • Beoordeling van een plan van aanpak voor het opzetten van een de novo biobank voor een specifiek ziektebeeld (50%).
  • Presentatie van een plan van aanpak voor het opzetten van een de novo biobank voor een specifiek ziektebeeld (25%).

Module opzet (3 EC)
  • Inleidende hoorcolleges in biobanking en daaraan gerelateerde onderwerpen, i.e. medisch-ethische aspecten, laboratoriumbeheer, pathologie, genetica, imaging en datamanagement.
  • Interactieve rondleiding op het lab en bij de centrale vriesfaciliteit.
  • Prikcursus.
  • Zelfstudieopdrachten met als doel een plan van aanpak voor het opzetten van een de novo biobank voor een specifiek ziektebeeld op te stellen.
  • De module is in het Nederlands en staat open voor alle studenten BMW en GNK vanaf Q2.
  • Aanwezigheidsplicht ja.
Werkvormen
Cursus
AanwezigheidsplichtJa

Toetsen
Tentamen
Weging1
ToetsvormTentamen
GelegenhedenBlok KK2, Blok KK3