In de cursus Medische Pathologie wordt aandacht besteed aan enkele veel voorkomende humane ziektebeelden. Met behulp van klinisch relevante vraagstellingen wordt inzicht verworven in de humane homeostase en (microscopische) anatomie; van molecuul tot populatie. Deze kennis wordt vervolgens gekoppeld aan zowel macroscopische als microscopische verschijnselen en de mogelijkheden tot klinische interventie.
Aan het einde van de cursus heb je een beeld gekregen van de rol die analyse van cellen, weefsels en organen heeft gespeeld/speelt bij het verkrijgen van inzicht in het ontstaan, het opsporen, behandelen en voorkomen van deze ziekten. Je maakt kennis met de methodieken die hiervoor worden gebruikt, o.a. moleculair-biologische, microscopische en beeldvormende technieken en de daarmee verkregen resultaten. De cursus beoogd bovendien om de studenten kennis te laten maken met de werkwijze in een academisch medisch centrum.
De cursus is een goede voorbereiding op een werkkring in de gezondheidszorg of biomedische laboratoria. Het onderwijs wordt verzorgd door docenten die zijn verbonden aan de afdelingen Pathologie, Neurologie, Laboratoriumgeneeskunde en Algemene Interne Geneeskunde van het Radboud UMC. Op deze manier wordt het medisch-klinische aspect van de cursus en de opleiding gewaarborgd.
|
|
|
De volgende 4 thema's uit de ziekteleer worden behandeld:
1. Nefropathologie:
- Pathofysiologie van de nier en urinewegen.
- Wetenschappelijk onderzoek in de nefropathologie
2. Oncologie:
- Moleculaire diagnostiek in de pathologie
- Biologie, histologie en moleculaire pathologie van huidtumoren
- Pathofysiologie, preventie en screening van baarmoederhalskanker
3. Endocriene Ziekten:
- Het hypofyse-hypothalamus systeem
- Hypofysepathologie
- Microscopie en macroscopie van endocriene ziekten
4. Neurodegeneratieve ziekten:
- Diversiteit van neuropathologische aandoeningen
- Klinische uitingen en diagnostiek van neurodegeneratieve ziekten
- Centraal en perifeer motorische stoornissen
- Wetenschappelijk onderzoek naar behandelingsopties voor de ziekte van Alzheimer.
De cursus is gericht op het verwerven en beheersen van kennis over hoe ons lichaam functioneert, hoe ziekten ontstaan en tot uitdrukking komen in de patiënt, hoe we deze kunnen herkennen en diagnosticeren en hoe we de patiënt zo goed mogelijk kunnen behandelen. Hierin worden recent wetenschappelijke ontwikkelingen geïntegreerd.
De ervaring leert dat het kennismaken met onderwerpen uit de ziekteleer bij een aantal studenten emotionele reacties kan oproepen. Indien zich een dergelijke situatie voordoet is het gewenst dit te melden aan de cursuscoördinator of aan een van de docenten. |
|
|