- Inzicht krijgen in de processen die een rol spelen in de relatie tussen wetenschap en samenleving (politiek, burgers en media), specifiek met betrekking tot het klimaatdebat
- Inzicht krijgen in de rol van de media, de wijze waarop wetenschappers optreden en overkomen in de media en hoe wetenschappelijke kennis wordt gerepresenteerd door de media, specifiek met betrekking tot het klimaatdebat
- Inzicht krijgen in de manier van framing en de effecten van framing, met name in de media
- Bewustwording van verschillende percepties van burgers en wetenschappers
- De verschillende rollen die wetenschappers kunnen hebben met betrekking tot beleid kunnen beschrijven en toepassen
- Strategieën hoe om te gaan met onzekerheid kunnen beschrijven en toepassen
- Inzicht krijgen in de werking van het IPCC, met name wat betreft de rol van wetenschap en de interactie tussen wetenschap en beleid
- Leren argumenteren, strategisch onderhandelen en luisteren in een plenair debat met medestudenten
|
|
Doel van de cursus is het kennismaken met verschillende thema’s van Science in Society aan de hand van casuïstiek, en zicht te krijgen op de interactie tussen wetenschap, politiek, media en burgers. Aandacht zal besteedt worden aan onderwerpen als: omgaan met onzekerheden in wetenschappelijke kennis, geloofwaardig van wetenschap, rollen van wetenschappers, percepties van burgers met betrekking tot wetenschappelijke onderwerpen en de rol van de media.
We hebben als casus gekozen voor het klimaatdebat omdat dit onderwerp zich erg goed leent om de relatie tussen wetenschap, samenleving en media te bestuderen en het erg actueel is. Maar om ook de toepasbaarheid van de stof op andere vakgebieden te illustreren zal ook zoveel mogelijk andere casuïstiek gebruikt worden zoals bijvoorbeeld HPV vaccinatie, de Mexicaanse griep en natuur.
|
|