- De student is in staat de status van wetenschap en wetenschappelijke kennis in een bredere intellectuele context te plaatsen
- De student is in staat kritisch te reflecteren over de grondslagen van de wetenschap
- De student is in staat kritisch te reflecteren over zijn handelingen als wetenschapper
- De student is in staat een gefundeerd oordeel over wetenschapsfilosofische en wetenschapsethische kwesties te formuleren
|
|
In de cursus zullen een aantal kwesties rondom de filosofsiche funderingen en de morele aspecten van wetenschap aan bod komen. De cursus wordt 2 keer gegeven, met een deels verschillende inhoud (zie onder 'Bijzonderheden').
We zullen o.a. de volgende vragen behandelen:
- Wat is wetenschap? Wat is wetenschappelijke kennis? Wat zijn de epistemologische eigenschappen die wetenschap bijzonder maken?
- Modellen en theorieen: wat betekent dat we als wetenschapper een model van de werkelijkheid maken? wat is de verhouding tussen model en materiƫle entiteiten?
- Wat is de status van wiskunde als (wetenschappelijke) discipline?
- Popper/Kuhn/Lakatos: we zullen deze 3 wetenschapsfilosofen de revue te laten passeren. 3 verschillende kijken op wat wetenschap is/kan
- Ethiek en moraal: welke modellen hebben we tot onze beschikking om morele besluiten/handelingen te analyseren/rechtvaardigen?
- Wetenschappelijke integriteit: wat betekent om een 'goede' wetenschapper te zijn? Voorbeelden van fraude en plagiaat.
Version 1 (quarter 1) will be taught in Dutch, version 2 (quarter 2) will be taught in English
Instructional Modes
|
 |
|
|
|
Aan de studenten zal gevraagd worden om 2 korte opdrachten en een eindpaper te schrijven. Er is geen tentamen. De korte opdrachten tellen voor 50% van het eindcijfer, de eindopdracht voor het resterende 50%. De opdrachten zijn groepsopdrachten
|
|
De cursus wordt 2 keer gegeven, in kwartaal 1 en in kwartaal 2. De inhoud van de twee 'varianten' verschilt enigszings qua onderwerpen. In kwartaal 1 zal het accent meer liggen op de grondslagen van het wetenschappelijk bedrijf en de relatie met wiskunde en haar formalisme, terwijl in kwartaal 2 zal meer aandacht worden besteed aan de relatie tussen theorie en empirie en de betekenins van 'experimentele data' en waarnemingen. In beide varianten zal een basis aantal onderwerpen en modellen de revue passeren. |
|