Je…
- … kunt op basis van (leer)theorieën docentgedrag en lesuitvoering analyseren;
- …kunt een eenvoudige toetsanalyse uitvoeren door kwaliteitsindicatoren te berekenen en te interpreteren;
- …maakt kennis met (vak)didactisch en onderwijskundig onderzoek als wetenschappelijke discipline en mogelijke carrièrekeuze;
- … bent in staat om opgedane inzichten over effectief onderwijs toe te passen in een lesontwerp;
- …kunt een afweging maken of de educatieve minor-/masteropleiding geschikt voor je is.
Aangezien het leren in deze cursus voor een groot deel tijdens de groepsbijeenkomsten plaatsvindt, geldt er een aanwezigheidsplicht. Ben je door ziekte of andere dwingende omstandigheden verhinderd om een bijeenkomst bij te wonen dien je dit even van tevoren aan de docenten door te geven. Mis je meer dan één bijeenkomst dan krijg je geen ec voor deze cursus. |
|
In deze cursus “Inleiding Educatie” leer je vanuit een professioneel perspectief, namelijk dat van de docent of wetenschappelijk onderzoeker, naar de exacte vakken in het (voortgezet) onderwijs te kijken.
De insteek van de cursus is dat het geven van goed onderwijs niet (alleen) een kwestie is van aangeboren talent, maar dat er wel degelijk vaardigheden en theorieën te leren en te trainen zijn die leiden tot een grotere professionaliteit in het lesgeven en organiseren van onderwijsactiviteiten.
De bijeenkomsten bestaan uit een combinatie van hoor- en werkcollege. Je krijgt informatie over lesontwerp (didactiek), leertheorieën, efficiënt docentgedrag, formuleren van leerdoelen en analyseren van toetsen. Bovendien geef je in een groepje een miniles en ga je een dagje terug naar je middelbare school om vanuit een nieuw perspectief lessen te observeren. |
|