NWI-FNWI006
Inleiding Educatie
Cursus informatieRooster
CursusNWI-FNWI006
Studiepunten (ECTS)3
CategorieBA (Bachelor)
VoertaalNederlands
Aangeboden doorRadboud Universiteit; Faculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica; BioWetenschappen;
Docenten
VorigeVolgende 1
Docent
ir. A.J.M.J. Besselink
Overige cursussen docent
Examinator
dr. P.H.M. Klaren
Overige cursussen docent
Coördinator
dr. P.H.M. Klaren
Overige cursussen docent
Contactpersoon van de cursus
dr. P.H.M. Klaren
Overige cursussen docent
Docent
dr. P.H.M. Klaren
Overige cursussen docent
Collegejaar2018
Periode
KW2  (05-11-2018 t/m 27-01-2019)
Aanvangsblok
KW2
Onderwijsvorm
voltijd
Opmerking-
Inschrijven via OSIRISJa
Inschrijven voor bijvakkersNee
VoorinschrijvingNee
WachtlijstNee
Plaatsingsprocedure-
Cursusdoelen
Je…
  • … kunt op basis van (leer)theorieën docentgedrag en lesuitvoering analyseren;
  • …kunt een eenvoudige toetsanalyse uitvoeren door kwaliteitsindicatoren te berekenen en te interpreteren;
  • …maakt kennis met (vak)didactisch en onderwijskundig onderzoek als weten­schappe­lijke discipline en mogelijke carrièrekeuze;
  • … bent in staat om opgedane inzichten over effectief onderwijs toe te passen in een les­ontwerp;
  • …kunt een afweging maken of de educatieve minor-/masteropleiding geschikt voor je is.
Aangezien het leren in deze cursus voor een groot deel tijdens de groepsbijeenkomsten plaats­vindt, geldt er een aanwezigheidsplicht. Ben je door ziekte of andere dwingende omstandig­he­den verhinderd om een bijeenkomst bij te wonen dien je dit even van tevoren aan de docenten door te geven. Mis je meer dan één bijeenkomst dan krijg je geen ec voor deze cursus.
Inhoud
In deze cursus “Inleiding Educatie” leer je vanuit een professioneel perspectief, namelijk dat van de docent of wetenschappelijk onderzoeker, naar de exacte vakken in het (voortgezet) onder­wijs te kijken.

De insteek van de cursus is dat het geven van goed onderwijs niet (alleen) een kwestie is van aangeboren talent, maar dat er wel degelijk vaardigheden en theorieën te leren en te trainen zijn die leiden tot een grotere professionaliteit in het les­geven en organiseren van onder­wijsactiviteiten.

De bijeenkomsten bestaan uit een combinatie van hoor- en werkcollege. Je krijgt informatie over les­ontwerp (didactiek), leertheorieën, efficiënt docentgedrag, formuleren van leerdoelen en analyseren van toetsen. Bovendien geef je in een groepje een miniles en ga je een dagje terug naar je middelbare school om vanuit een nieuw perspectief lessen te observeren.
Bijzonderheden
In deze cursus “Inleiding Educatie” leer je vanuit een professioneel perspectief, namelijk dat van de docent of wetenschappelijk onderzoeker, naar bètavakken in het (voortgezet) onderwijs en andere educatieve contexten te kijken.

De insteek van de cursus is dat het geven van goed onderwijs niet (alleen) een kwestie is van aangeboren talent, maar dat er wel degelijk vaardigheden en theorieën te leren zijn die leiden tot een grotere professionaliteit in het lesgeven en organiseren van onderwijsactiviteiten.

Onderwerpen
- Docenteigenschappen
- Directe instructie
- Leerdoelen en toetsen (constructive alignment, toetsmatrijzen, toetsanalyse)
- Demonstraties en practica
- Snuffelstage middelbare school
- Leertheorieën
- Vakdidactiek
- Lekendenkbeelden
- Minilessen

Toetsinformatie
- Aanwezigheid.
- Dossier met leerproducten en een geannoteerde bibliografie.

Contact informatie
dr Peter Klaren (p.klaren@science.ru.nl)

Verplicht materiaal
Handleiding
Materialen worden via Brightspace beschikbaar gemaakt.

Werkvormen
Cursus
AanwezigheidsplichtJa

Hoorcollege
AanwezigheidsplichtJa

Presentatie
AanwezigheidsplichtJa

Toetsen
Tentamen
Weging1
ToetsvormTentamen
GelegenhedenBlok KW2, Blok KW3