| | | | Course module | | NWI-GCSE007 | Category | | BA (Bachelor) | Language of instruction | | Dutch | Offered by | | Radboud University; Faculty of Science; Institute for Science, Innovation and Society; | Lecturer(s) | | | | Academic year | | 2017 | | Period | | KW2 | (13/11/2017 to 04/02/2018) |
| Starting block | | KW2 | |
| Course mode | | full-time | |
| Remarks | | - | Registration using OSIRIS | | Yes | Course open to students from other faculties | | Yes | Pre-registration | | No | Waiting list | | No | Placement procedure | | - |
| | | | | |
- Je hebt enkele basale concepten van innovatieprocessen, beleidswetenschappen en bedrijfskunde leren kennen
- Je hebt concepten als een maatschappelijk kosten/baten analyze resp business caseuit de beleids- of bedrijfskunde toegepast op een maatschappelijke uitdaging
- Je hebt, uitgaande van een maatschappelijke uitdaging, in team verband een ambitieus voorstel voor een oplossing uitgewerkt tot op het niveau van een rendabele business case.
- Je hebt een indruk van de consequenties en inhoud van een keuze voor of tegen de Science, Management & Innovation masterspecialisatie
- Je kunt in teamverband je project plannen en gezamelijk een opdracht uitvoeren
|
|
Centraal in de cursus staan “de onderneming” en “de overheid” als actoren voor een duurzame toekomst met allerlei maatschappelijke uitdagingen. Duurzaamheid heeft hierbij vele gezichten: gezondheid, energie, klimaat, ecologische balans, maar duurzaamheid kent sociale, organisatorische en economische aspecten. In het bijzonder wordt ook aandacht besteed aan innovaties en business cases om te komen tot oplossingen voor de gekozen maatschappelijke uitdaging om een duurzame toekomst mogelijk te maken.
Zowel de publieke sector (de overheden, beleidsmakers) als het bedrijfsleven worstelen met de vraag hoe maatschappelijke uitdagingen het hoofd te bieden. Innovatie neemt hierbij een belangrijke rol in; bedrijven proberen via duurzame innovatie de markt van de toekomst te veroveren, en de publieke sector stuurt bedrijven, bijvoorbeeld door te verleiden of te dwingen te investeren in de duurzame economie van de toekomst in plaats van in de “oude economie” te blijven opereren.
In vier inleidende hoorcolleges wordt duidelijk gemaakt wat er in de praktijk van beleid en bedrijf gebeurt, hoe innovatie werkt, en hoe dat interactie heeft met maatschappelijke en economische uitdagingen. In het bijzonder komen klimaat-, energie- en gezondheidsaspecten aan bod.
Enkele basisbegrippen rondom beleidsvorming, business cases (inclusief begroting met kosten en opbrengsten), intellectueel eigendom en innovatie worden behandeld. Er is geen tentamen over de hoorcolleges, maar je wordt geacht in een individuele opdracht (zie onder) gebruik te maken van de hoorcolleges en genoemde artikelen.
De rest van de cursus is gericht op het groepsproject waarin iedere groep rondom een van de duurzaamheidsonderwerpen een eigen business plan of beleidsplan uitwerkt, inclusief "product/oplossings" beschrijving, markt/beleidsanalyze en financieel plan. Ieder van de groepen moet een eigen plan bedenken. Van vorige jaren zijn refentie voorbeelden beschikbaar. De groepen maken regelmatig een voortgangsafspraak met hun studentassistent.
Planning van de college onderwerpen komt bij aanvang van de cursus. In het algemeen worden de inhoudelijke colleges in de eerste weken gegeven, daarna volgen werk colleges waarin de diverse groepen hun resultaten moeten presenteren.
|
|
|
|
|
Wordt tijdens college medegedeeld indien van toepassing. |
Hoorcollege, groepsopdracht met (oefen en) eind presentatie en verslag, individuele verslag • 4 uur begeleid groeps project werk • 8 uur hoorcollege • 40 uur onbegeleid groeps project werk • 8 uur onbegeleid individueel project werk • 6 uur presentatie door studenten • 18 uur zelfstudie |
Basaal business plan (70%), individuele opdracht (30%). Het plan wordt door groep van 4 geschreven en gepresenteerd en levert een groepscijfer op. |
|
Het vak “Beleid, ondernemerschap en innovatie” is het oriëntatievak voor de masterspecialisatie Science, Management & Innovation (SMI) en kan gevolgd worden in het derde jaar van iedere bachelor-opleiding van de FNWI. De SMI-masterspecialisatie kan binnen elk tweejarig FNWI-masterprogramma worden gevolgd. In de SMI-specialisatie richt je je op een maatschappelijk relevant bèta-thema naar keuze, en bereid je je voor op een carrière buiten het natuurwetenschappelijk onderzoek, buiten de universiteit. Denk aan op het starten van een eigen bedrijf, een loopbaan in het bedrijfsleven of consultancy, een rol in de publieke sector of bij een maatschappelijke of onderzoeksorganisatie. Door het vak “Beleid, ondernemerschap en innovatie” te volgen, kom je erachter of deze specialisatie mogelijk iets voor je is. De cursus is ook onderdeel van de minor Global Challenges, Science and Entrepreneurship. |
Dr Bart Knols, Prof Dr Ir Egbert-Jan Sol |
| | | Recommended materialsBookMariana Mazzucato, The Entrepreneurial State. Debunking public vs. private sector myths., Anthem Press: London, UK / New York NY, USA. |
| BookShane, S., Edward Elgar, The Illusions of Entrepreneurship, Cheltenham, 2010 |
| BookKawasaki, Guy, The Art of the Start: The Time-Tested, Battle-Hardened Guide for Anyone Starting Anything, Portfolio, 2004. |
|
|
Instructional modesLectureAttendance Mandatory | | Yes |
| PresentationAttendance Mandatory | | Yes |
| ProjectAttendance Mandatory | | Yes |
| Zelfstudie
|
| TestsTentamenTest weight | | 1 |
Test type | | Essay |
Opportunities | | Block KW2, Block KW3 |
|
|
| | |
| |
| |