Na afloop van de cursus Academische vorming:
- heb je een plan voor de volgende stap in je opleiding of carriere en kun je onderbouwen waar en waarom deze stap in je ontwikkeling past
- heb je in bredere zin inzicht in de carriere- en beroepsmogelijkheden van beta-opgeleide mensen
- kun je op het niveau dat bij jouw persoonlijkheid past je eigen vaardigheden en mogelijkheden analyseren en sturen
- heb je aantoonbaar ervaring met communicatie van practicum- en onderzoeksresultaten volgens de normen van wetenschappelijke integriteit
|
|
Academische vorming is een beetje een vaag begrip. De meeste hoger opgeleide mensen hebben kunnen wel wat zaken benoemen die eronder vallen, maar een definitie geven is lastig. Het omvat zowel vaardigheden zoals het kunnen overbrengen van kennis of een standpunt, maar ook kritisch kunnen reflecteren valt er onder.
Academische vorming
Het vak Academische vorming is een verplicht onderdeel van alle opleidingen aan de Betafaculteit.
Het start bij aanvang van de bachelor en wordt afgetekend aan het eind. In de tussentijd voer je regelmatig opdrachten uit en enkele malen per jaar vinden voor het vak onderwijsactiviteiten plaats. Zo zal er een keer worden ingegaan op wetenschappelijke integriteit.
Je werkt aan het ontwikkelen van verschillende academische vaardigheden, onder meer door het uitvoeren van specifieke assignments zoals het schrijven van een zelfanalyse, het kritisch reflecteren op de eigen studie, het regelmatig maken van een studieplanning, en het oriënteren op de beroepspraktijk.
Oriëntatie op de beroepspraktijk
Voor de oriëntatie op de beroepspraktijk en keuze van specialisatie vinden verschillende activiteiten plaats:
- Aan het eind van het eerste jaar wordt een afsluitend symposium georganiseerd. Studenten presenteren daar hun projecten maar nodigen ook sprekers uit het brede beroepsveld van beta opgeleiden uit.
- Gedurende het tweede en derde studiejaar volgt de student in totaal minimaal 12 colloquia. Dit kan op verschillende manieren: Maandelijks organiseert de opleiding het "MW-Colloquium". Maar ook studieverenigingen, de BBB en de faculteit verzorgen regelmatig lezingen. Doel van de colloquia is niet alleen beroepsoriëntatie, maar ook ervaring opdoen met het volgen van lezingen.
Mentoraat
In het kader van de assignments door het jaar heen heb je ook een docent-mentor waarmee je minimaal één keer per jaar gesprek hebt. De laatste assignment is het maken van een masterplan dat je in een afrondend gesprek met je mentor bespreekt.
|
|
|