Na afronding van dit vak
-
heb je inzicht in de natuurwetenschappelijke aspecten van een onderwerp op het gebied van voeding, gezondheidszorg, medicijnontwikkeling, ziekte(kosten) en de toepassing en mogelijke ‘vermarkting’ daarvan
-
heb je ervaren wat echt projectmatig werken is: doelen stellen, plannen, subdoelen verdelen, rapporteren en tot een gezamenlijk eindproduct komen
-
kun je effectief werken in een multidisciplinair team van gelijk opgeleiden
-
heb je kennis gemaakt met de vorm waarin subsidies voor onderzoek worden aangevraagd of met de vorm waarin een businessplan wordt opgesteld
|
|
Het vak Panorama Science: Food and Health is het derde panoramavak dat alle studenten van de opleiding Science volgen. De panorama-vakken zijn bedoeld om een verbinding te maken tussen de volle breedte van de beta-vakken en de maatschappelijke context of toepassing. Bij elk van de vakken is innovatie een belangrijk element. In jaar één staan daarbij maatschappelijke relevantie en verantwoordelijkheid centraal, in jaar twee energieopwekking en gebruik, in jaar drie is het thema innovatie vanuit onderzoek op gebieden rond gezondheid en voeding. Panorama 3 is zeer projectmatig van opzet.
Aan het begin van de cursus worden enkele introductiecolleges gegeven over innovatie, onderzoeksfinanciering, toepassing van onderzoek en patenten. Daarnaast is er een training in projectmatig werken en presenteren van ideeën in een zogenaamde elevator pitch.
Na de introductie kiezen de deelnemers in groepen van 5 één van de dit jaar beschikbare projecten om aan te werken. Onder begeleiding van een onderzoeker wordt een onderwerp uitgediept binnen het vakgebied van die onderzoeker. Het doel is dit onderwerp verder te brengen op de lijn tussen zuiver wetenschappelijk onderzoek en marktproduct/bedrijf. Dat kan dus zijn het ontwikkelen van een nieuw idee om een medisch vraagstuk op te lossen tot aan het schrijven van een marketing-plan voor een bijna ontwikkeld voedingsproduct. De onderzoeker heeft belang bij het werk van de projectgroep en kan het resultaat gebruiken bij verder onderzoek of ontwikkeling. De andere begeleider bij elke projectgroep is een business developer die vooral op de valorisatie, business en financiële kant zal ingaan.
Je zult als projectgroep ook contacten leggen met potentiele doelgroepen en potentiele partners.
Aan het eind van het project worden de beste resultaten gepitched voor ondernemers en wetenschappers op een bijeenkomst van de organisatie 'Science-meets-business' in Nijmegen. Selectie van de groepen die gaan pitchen vindt plaats tijdens een 'pitch off'. |
|
|