- De student beheerst de thermodynamische begrippen isotherm, isobaar, isochoor, adiabatisch, en kan warmte, arbeid en efficiëntie van een willekeurig thermodynamisch proces berekenen.
- De student kent de nulde, eerste en tweede hoofdwet van de thermodynamica en de hieraan gekoppelde thermodynamische grootheden temperatuur, interne energie en entropie.
- De student kan een verband leggen tussen een microscopische en een macroscopische beschrijving van een thermodynamisch systeem
- De student kan thermodynamische concepten kwantitatief en concreet toepassen op reële gassen, chemische reacties, kringprocessen en straling
|
|
Warmte en temperatuur zijn begrippen uit het hedendaagse leven. In het college Warmteleer gaan wij in op hun diepere, abstracte betekenis.
Uitgaande van een fenomenologische standpunt geeft het college een inleiding in de Hoofdwetten van de Thermodynamica. Wij zullen het gedrag van materie beschrijven vanuit een macroscopische standpunt (thermodynamica) en vanuit een microscopisch standpunt (statistische fysica), hoofdzakelijk met behulp van een geïdealiseerd modelsysteem, het ideale gas. Vervolgens zullen wij deze algemene concepten toepassen op concrete gevallen zoals warmtemachines, chemische reacties en (thermische) straling.
Het inleiden karakter van het college Warmteleer zal worden verdiept in het tweedejaars vak Thermodynamica en in het derdejaars college Statistische Mechanica.
|
|
|
natuurkunde op VWO eindexamenniveau, met name: arbeid, energie
wiskunde B op VWO eindexamenniveau, met name: differentieren en integreren |
|
Schriftelijk tentamen
Extra bonus voor de werkcolleges (1 punt max.) |
|
|