Dit tentamen heeft in de eerste plaats betrekking op doelen die horen bij de rol van ‘Vakdidactisch specialist’ in de eerste helft van de opleiding. Daarnaast komende enkele doelen van de ‘Pedagoog’ bij dit tentamen aan de orde. De beoordelingscriteria zijn vastgelegd in het beoordelingsformulier in de tentamenhandleiding.
|
|
In dit tentamen laat je zien dat je een samenhangende lessenreeks kunt ontwerpen vanuit een weloverwogen keuze en ordening van inhouden, leeractiviteiten en werkvormen. Ook laat je zien dat je de keuzes die je in dat ontwerp maakt kunt verantwoorden. Je mag het ontwerp baseren op de op school gebruikte methode en lesmaterialen. De lessenreeks bestaat uit tenminste vier aaneengesloten lessen over een afgerond onderwerp, zoals een (deel van een) hoofdstuk uit het schoolboek. Alle lessen uit de reeks voer je ook zelf uit, in aanwezigheid van de werkplekbegeleider in de rol van observator. Je bent zelf verantwoordelijk voor het tijdpad en de organisatie van het geheel.
Binnen dit tentamen worden alléén het lesplan, de voorbereiding en de verantwoording van de lessenreeks beoordeeld. De uitvoering van de lessenreeks is onderdeel van het tentamen ‘Begeleide stage. De analyse achteraf vindt plaats in het kader van het tentamen ‘Zelfevaluatie 1’.
Beoordelingscriteria
Dit tentamen heeft in de eerste plaats betrekking op de doelen die horen bij de rol van ‘Vakdidactisch specialist’ in de eerste helft van de opleiding. Daarnaast komen enkele doelen aan de orde die horen bij de rol van ‘Pedagoog’. De beoordelingscriteria zijn vastgelegd in het beoordelingsformulier dat te vinden is in de tentamenhandleiding.
Onderwerpen
- Voorbereiding op de klas, de inhoud en de methode.
- Verantwoording van het ontwerp.
- Ontwerp (lesplan).
|
|
|