De leerdoelen in deze cursus zijn handelingsdoelen, waarbij kennis, vaardigheden en houding zijn geïntegreerd. Na afloop van de cursus kun je (in willekeurige volgorde):
- onderscheid maken tussen verschijningsvormen van ‘teacher leadership’ in het Nederlandse onderwijs;
- structuur- en cultuurelementen in de schoolorganisatie onderscheiden;
- betekenisgeving van leiderschap in de onderwijspraktijk beschrijven vanuit handelingsvermogen en persoonlijk interpretatiekader;
- verschillende perspectieven onderscheiden op leiderschap (en management) in het onderwijs;
- verschillende vormen van samenwerking en autonomie in het leraarschap analyseren;
- micropolitiek van de ontwikkelingen en onderwijsvernieuwingen in een school vanuit verschillende professionele belangen analyseren;
- reflecteren op jouw leiderschap binnen de cursus, je klas en je school
- voor jou relevante inzichten uit de cursus toepassen op een situatie in je school
- een veranderproces in de eigen schoolpraktijk evalueren
|
|
Hoe komt het dat de ene docent constant nieuwe projecten en verandering op school tot stand brengt, terwijl de andere docent vooral klaagt dat er niks mag van de schoolleiding?
Deze cursus gaat over leiderschap van leraren in de context van de school als leergemeenschap. We gaan in deze cursus samen ontdekken wat we onder teacher leadership kunnen of willen verstaan en hoe dat in jouw schoolcontext tot uiting komt
We gebruiken theoretische kaders om naar praktijken in scholen te kijken, en stellen daarbij steeds de vraag wat ons dat leert over leiderschap van leraren en over de toepassing daarvan in jouw lespraktijk. Daarmee gaan we verschillen analyseren; niet alleen tussen leraren, maar ook tussen vaksecties, teams en scholen.
Uitgangspunt in de cursus is dat je je tijd er graag aan besteed. We zijn samen verantwoordelijk voor de vorm, inhoud en beoordelingscriteria van de cursus en richten ons dus op wat we gezamenlijk als interessant en relevant ervaren. Daartoe bespreken we de handleiding tijdens het eerste college, waarna desgewenst bijstelling mogelijk is. Vervolgens committeren we ons aan de afspraken. Er zijn tussentijdse evaluatiemomenten gedurende de cursus en een afsluitende evaluatie in het laatste college.
|
|
|
Het tentamen bestaat uit een mondeling tentamen (weging 100%). De input voor dit mondeling is een dossier wat je gedurende de cursus maakt en bijhoudt. Het dossier is een voorwaardelijke eis om deel te kunnen nemen aan het mondelinge tentamen en wordt formatief geëvalueerd voorafgaande aan de mondelinge toets.
Gedurende de mondelinge toets wordt stilgestaan bij de inhoud van het dossier, waarbij aandacht is voor je visie op teacher leadership, jouw casus en analyse ervan, en het bespreken van thema's die voor jou belangrijk zijn voor je eigen leiderschap als leraar.
|
|