RDA-MA2-16
Teacher Leadership
Cursus informatieRooster
CursusRDA-MA2-16
Studiepunten (ECTS)4
CategorieM2 (Tweede jaar master)
VoertaalNederlands
Aangeboden doorRadboud Universiteit; Radboud Docenten Academie; Tweejarige Master;
Docenten
Docent
J.G.G.M.A. Kielstra, MSc
Overige cursussen docent
Examinator
dr. H. Schaap
Overige cursussen docent
Docent
dr. T.E.T. van Woezik
Overige cursussen docent
Coördinator
dr. T.E.T. van Woezik
Overige cursussen docent
Contactpersoon van de cursus
dr. T.E.T. van Woezik
Overige cursussen docent
Collegejaar2022
Periode
PER 3-PER 4  (30-01-2023 t/m 30-08-2023)
Aanvangsblok
PER 3
Onderwijsvorm
voltijd
Opmerking-
Inschrijven via OSIRISJa
Inschrijven voor bijvakkersJa
VoorinschrijvingNee
WachtlijstNee
Plaatsingsprocedure-
Cursusdoelen
De leerdoelen in deze cursus zijn handelingsdoelen, waarbij kennis, vaardigheden en houding zijn geïntegreerd. Na afloop van de cursus kun je (in willekeurige volgorde): 
  • onderscheid maken tussen verschijningsvormen van ‘teacher leadership’ in het Nederlandse onderwijs;
  • structuur- en cultuurelementen in de schoolorganisatie onderscheiden;
  • betekenisgeving van leiderschap in de onderwijspraktijk beschrijven vanuit handelingsvermogen en persoonlijk interpretatiekader;
  • verschillende perspectieven onderscheiden op leiderschap (en management) in het onderwijs;
  • verschillende vormen van samenwerking en autonomie in het leraarschap analyseren;
  • micropolitiek van de ontwikkelingen en onderwijsvernieuwingen in een school vanuit verschillende professionele belangen analyseren;
  • reflecteren op jouw leiderschap binnen de cursus, je klas en je school
  • voor jou relevante inzichten uit de cursus toepassen op een situatie in je school
  • een veranderproces in de eigen schoolpraktijk evalueren
Inhoud
Hoe komt het dat de ene docent constant nieuwe projecten en verandering op school tot stand brengt, terwijl de andere docent vooral klaagt dat er niks mag van de schoolleiding? 

Deze cursus gaat over leiderschap van leraren in de context van de school als leergemeenschap. We gaan in deze cursus samen ontdekken wat we onder teacher leadership kunnen of willen verstaan en hoe dat in jouw schoolcontext tot uiting komt

We gebruiken theoretische kaders om naar praktijken in scholen te kijken, en stellen daarbij steeds de vraag wat ons dat leert over leiderschap van leraren en over de toepassing daarvan in jouw lespraktijk. Daarmee gaan we verschillen analyseren; niet alleen tussen leraren, maar ook tussen vaksecties, teams en scholen.

Uitgangspunt in de cursus is dat je je tijd er graag aan besteed. We zijn samen verantwoordelijk voor de vorm, inhoud en beoordelingscriteria van de cursus en richten ons dus op wat we gezamenlijk als interessant en relevant ervaren. Daartoe bespreken we de handleiding tijdens het eerste college, waarna desgewenst bijstelling mogelijk is. Vervolgens committeren we ons aan de afspraken. Er zijn tussentijdse evaluatiemomenten gedurende de cursus en een afsluitende evaluatie in het laatste college.
Toetsinformatie
Het tentamen bestaat uit een mondeling tentamen (weging 100%). De input voor dit mondeling is een dossier wat je gedurende de cursus maakt en bijhoudt. Het dossier is een voorwaardelijke eis om deel te kunnen nemen aan het mondelinge tentamen en wordt formatief geëvalueerd voorafgaande aan de mondelinge toets.

Gedurende de mondelinge toets wordt stilgestaan bij de inhoud van het dossier, waarbij aandacht is voor je visie op teacher leadership, jouw casus en analyse ervan, en het bespreken van thema's die voor jou belangrijk zijn voor je eigen leiderschap als leraar.
Verplicht materiaal
Literatuur
De literatuurlijst wordt bekend gemaakt in de studiehandleiding.

Werkvormen
Werkgroep

Algemeen
Ons advies is om zoveel mogelijk aanwezig te zijn in colleges, waar o.a. interactie en ervaringsuitwisseling plaatsvindt

Toetsen
Mondeling voorwaardelijke opdrachten
Weging100
ToetsvormMondeling
GelegenhedenBlok PER 4, Blok PER 4, Blok PER 4