- Kan het leef- en leerklimaat in de eigen lespraktijk evalueren, door met name naar het eigen handelen te kijken.
- Kan eigen valkuilen en kwaliteiten benoemen die het leef- en leerklimaat in de klas kunnen beïnvloeden.
- Kan expliciet docent- en leerlinggedrag benoemen die bijdragen aan een positief leef- en leerklimaat.
|
|
Deze specialisatie is voor studenten die moeite hebben om een positief leef- en leerklimaat in de klas te bewerkstelligen.
We gaan ons richten op de aspecten waar je als docent invloed op hebt, met name het eigen preventieve en curatieve handelen. De colleges zullen aansluiten bij waar je als student tegen aanloopt. Daarom wordt van studenten verwacht dat ze zich open en kwetsbaar durven opstellen, bijvoorbeeld door casussen uit de eigen praktijk te delen en door te reflecteren op hoe het eigen handelen bijdraagt aan het leef- en leerklimaat in de klas.
We zullen werken met literatuur, reflectie, video-analyses en andere interactieve werkvormen waarbij veel met elkaar wordt gedeeld. De colleges worden schriftelijk verwerkt, dat wil zeggen dat inzichten die tijdens het college zijn opgedaan worden vastgelegd in een logboek. Dit is het eerste onderdeel van het beroepsproduct waarmee de cursus wordt beoordeeld. Het logboek kan worden gebruikt als input voor het tweede aspect van het beroepsproduct: een reflectie op een authentieke casus. Hierin wordt met name intern geattribueerd en relevante valkuilen én kwaliteiten worden genoemd. Tevens worden expliciete handelingsalternatieven voor de docent geformuleerd, net als gewenst leerlinggedrag.
|
|
|
In de cursus werk je aan een beroepsproduct. De vorm en inhoud van dit beroepsproduct is per specialisatiecursus verschillend.
Op het beroepsproduct ontvang je feedback. Aan het einde van de cursus beoordeelt de docent of je de cursusdoelen hebt behaald met een onvoldoende, voldoende of goed.
|
|