In het vak Academische Vaardigheden 2 bouw je je schriftelijke vaardigheden, opgedaan in Academische Vaardigheden 1, verder uit. Je eigen inbreng in schrijfopdrachten is groter, zowel qua literatuurselectie als inhoudelijke analyse. Een door de UB gegeven practicum omtrent Informatie- en bibliotheekvaardigheden ondersteunt de door studenten individueel te verrichten literatuur recherche. Je doet ervaring op met het geven, ontvangen en vragen van feedback, het visueel presenteren en mondeling toelichten van je argumentatie (middels een boomstructuuur), alsook met het organiseren (tijdig plannen) van de verschillende stappen in het schrijfproces, inclusief het herschrijven en editen van een volledige draft.
De leerdoelen van de cursus zijn:
|
|
|
De cursus staat in het teken van het oefenen van het schrijven van een essay als eindopdracht en, in mindere mate, presenteervaardigheden. Studenten hebben hierbij de keuze uit een aantal geselecteerde actuele thema’s rondom de thematiek van de opleiding (diversiteit & ongelijkheid). De werkcolleges zijn opgebouwd rond wekelijkse opdrachten die stapsgewijs leiden van het selecteren en lezen van literatuur, naar het maken van een geannoteerde bibliografie en het formuleren van een stelling, en resulteren in het schrijven en herschrijven van een volledig essay. In de werkcolleges ligt veel nadruk op het geven van onderlinge peer review en het 'workshoppen' van de eigen en elkaars teksten.
|
|
|
|
Vak wordt getoetst middels een eindessay waarin stelling wordt genomen in een debat dat betrekking heeft op één van de zes aangereikte actuele thema's.
De verschillende tussentijdse producten richting essay (incl. boomstructuur presentatie), alsmede deelname aan het UB-practicum en behorende toets, vormen sluiscriteria. Deelname aan (online) werkgroepen is verplicht, tenzij anders aangegeven door betreffende werkgroepdocent.
|
|
|