SOW-CAOSB17
Leerproject culturele antropologie en ontwikkelingsstudies
Cursus informatieRooster
CursusSOW-CAOSB17
Studiepunten (ECTS)6
CategoriePB (Propedeuse)
VoertaalNederlands
Aangeboden doorRadboud Universiteit; Faculteit der Sociale Wetenschappen; Culturele Antropologie en Ontwikkelingssociologie;
Docenten
VorigeVolgende 1
Docent
dr. H.F. te Grotenhuis
Overige cursussen docent
Docent
dr. L.W.M. Schulpen
Overige cursussen docent
Docent
dr. L.A. Veenstra-van Dijk
Overige cursussen docent
Examinator
dr. M. van der Vleuten
Overige cursussen docent
Coördinator
dr. M. van der Vleuten
Overige cursussen docent
Collegejaar2017
Periode
PER4  (16-04-2018 t/m 13-07-2018)
Aanvangsblok
PER4
Onderwijsvorm
voltijd
Opmerking-
Inschrijven via OSIRISJa
Inschrijven voor bijvakkersJa
VoorinschrijvingNee
WachtlijstNee
Plaatsingsprocedure-
Cursusdoelen

• De student is in staat een onderzoek op te zetten, uit te voeren en er verslag van te doen
• De student vertaalt theoretische vraagstellingen uit de antropologie en ontwikkelingsstudies naar een concreet onderzoek
• De student is in staat onderzoeksvragen naar onderzoekbare deelvragen te vertalen (operationaliseren)
• De student beheerst basisvaardigheden op het gebied van kwalitatieve- en kwantitatieve dataverzameling en analyse
• De student beheerst academische basisvaardigheden op het gebied van communicatie, argumentatie en presentatie.

Inhoud
Het leerproject biedt studenten de mogelijkheid om een wetenschappelijk onderzoek uit te voeren binnen vastgestelde thema's onder intensieve begeleiding van een docent. De nadruk ligt op de relatie tussen theorie en praktijk: eerder opgedane theoretische kennis uit de hoorcolleges van de themacursussen (themagroepen) wordt gekoppeld aan de vaardigheden die nodig zijn om een onderzoek uit te voeren. De thema's waaruit gekozen kan worden houden verband met ontwikkelingssamenwerking en pro-sociaal gedrag.
Studenten beginnen het leerproject met het formuleren van een probleemstelling over het thema dat men heeft gekozen. Deze probleemstelling dient voor studenten als uitgangspunt voor hun verdere onderzoek in het leerproject. Daarna wordt er wekelijks gewerkt aan een onderzoeksverslag in de vorm van een uitgebreid wetenschappelijk artikel.
Tijdens het leerproject leren studenten de verschillende stappen van het onderzoeksproces te doorlopen: het maken van een onderzoeksopzet, het verzamelen van gegevens met participerende observatie en met een mondelinge en schriftelijke enquête. Hiervan wordt een wetenschappelijk verslag geschreven en de belangrijkste uitkomsten worden gepresenteerd. Veel aandacht wordt besteed aan het verzamelen van data. Hierbij gaat het zowel om kwalitatieve data (verzameld door middel van participerende observatie) als kwantitatieve data (verzameld met een mondelinge en schriftelijke enquête). Studenten formuleren zelf enquêtevragen mede op basis van bevindingen uit de participerende observatie. Al deze vragen worden samengevoegd tot één enquête, die door studenten zelf wordt afgenomen onder een groep respondenten. De antwoorden uit de enquête worden geanalyseerd met behulp van de statistische kennis die men opdoet tijdens de cursus beschrijvende statistiek (MTB1003) die parallel loopt met dit leerproject. Interviewinstructies over participerende observatie en enquêteren worden verzorgd door  docenten van de leerstoelgroep Methoden en technieken. Het project wordt afgesloten met een door studenten gegeven presentatie van de belangrijkste uitkomsten.
Concrete vaardigheden die geoefend worden zijn: literatuur zoeken, argumenteren, onderzoeksvragen formuleren, operationaliseren, interviewen, observeren, dataverwerking, statistisch analyseren met het computerprogramma SPSS en interpretatie van de uitkomsten, schriftelijk rapporteren en presenteren. Door het uitvoeren van een eigen onderzoek krijgt de student een goede kijk in de keuken van wetenschappelijk onderzoek, leert kritisch denken, verzamelt zelfstandig relevante literatuur en gegevens, en ervaart hoe wetenschappelijke kennis in de praktijk tot stand komt. Het leerproject bouwt daarmee voort op de themagroepen, de tutorials, Methoden A, Introduction CAOS I, Inleiding CAOS II en Statistiek.
Bijzonderheden
Aanwezigheid is verplicht. De intensieve opzet van het leerproject vraagt om een goede studieplanning en actieve houding van de student.

Niveau
MAW.CAOS.B1

Toetsinformatie
Het leerproject wordt afgesloten met een presentatie en een onderzoeksverslag dat de resultaten van het eigen onderzoek bevat. Tussentijds zullen verschillende opdrachten worden uitgevoerd die individueel en/of groepsgewijs worden beoordeeld.

Voorkennis
Alleen voor BA1-studenten Culturele antropologie en ontwikkelingsstudies

Verplicht materiaal
Literatuur
Literatuur wordt per thema gegeven tijdens de werkcolleges.

Werkvormen
Opdrachten

Werkcollege

Algemeen
Werkgroepen met wekelijkse opdrachten

Toetsen
Presentatie
Weging1
GelegenhedenBlok PER4, Blok PER4