Het leerproject biedt studenten de mogelijkheid om een wetenschappelijk onderzoek uit te voeren binnen vastgestelde thema's onder intensieve begeleiding van een docent. De nadruk ligt op de relatie tussen theorie en praktijk: eerder opgedane theoretische kennis uit de hoorcolleges van de themacursussen (themagroepen) wordt gekoppeld aan de vaardigheden die nodig zijn om een onderzoek uit te voeren. De thema's waaruit gekozen kan worden houden verband met ontwikkelingssamenwerking en pro-sociaal gedrag.
Studenten beginnen het leerproject met het formuleren van een probleemstelling over het thema dat men heeft gekozen. Deze probleemstelling dient voor studenten als uitgangspunt voor hun verdere onderzoek in het leerproject. Daarna wordt er wekelijks gewerkt aan een onderzoeksverslag in de vorm van een uitgebreid wetenschappelijk artikel.
Tijdens het leerproject leren studenten de verschillende stappen van het onderzoeksproces te doorlopen: het maken van een onderzoeksopzet, het verzamelen van gegevens met participerende observatie en met een mondelinge en schriftelijke enquête. Hiervan wordt een wetenschappelijk verslag geschreven en de belangrijkste uitkomsten worden gepresenteerd. Veel aandacht wordt besteed aan het verzamelen van data. Hierbij gaat het zowel om kwalitatieve data (verzameld door middel van participerende observatie) als kwantitatieve data (verzameld met een mondelinge en schriftelijke enquête). Studenten formuleren zelf enquêtevragen mede op basis van bevindingen uit de participerende observatie. Al deze vragen worden samengevoegd tot één enquête, die door studenten zelf wordt afgenomen onder een groep respondenten. De antwoorden uit de enquête worden geanalyseerd met behulp van de statistische kennis die men opdoet tijdens de cursus beschrijvende statistiek (MTB1003) die parallel loopt met dit leerproject. Interviewinstructies over participerende observatie en enquêteren worden verzorgd door docenten van de leerstoelgroep Methoden en technieken. Het project wordt afgesloten met een door studenten gegeven presentatie van de belangrijkste uitkomsten.
Concrete vaardigheden die geoefend worden zijn: literatuur zoeken, argumenteren, onderzoeksvragen formuleren, operationaliseren, interviewen, observeren, dataverwerking, statistisch analyseren met het computerprogramma SPSS en interpretatie van de uitkomsten, schriftelijk rapporteren en presenteren. Door het uitvoeren van een eigen onderzoek krijgt de student een goede kijk in de keuken van wetenschappelijk onderzoek, leert kritisch denken, verzamelt zelfstandig relevante literatuur en gegevens, en ervaart hoe wetenschappelijke kennis in de praktijk tot stand komt. Het leerproject bouwt daarmee voort op de themagroepen, de tutorials, Methoden A, Introduction CAOS I, Inleiding CAOS II en Statistiek.
|