- De student verwerft vaardigheden, kennis en inzichten in de toepassing van theorievorming en debatten omtrent centrale thema's in de culturele antropologie en ontwikkelingsstudies
- De student verwerft inzicht in de wetenschappelijke grondslagen van een aantal specifieke kwalitatieve methoden van onderzoek en ontwikkelt vaardigheden in de uitvoering van deze onderzoeksstrategieën, waarbij nadrukkelijk rekening gehouden wordt met interculturele contexten
- De student is in staat om vanuit theoretische vraagstellingen adequate methodische keuzen te maken en een onderzoeksontwerp te schrijven; zij beschikken daarnaast over de methodische vaardigheden om gegevens te verzamelen en te analyseren en reflectie als onderdeel van de empirische cyclus zowel inhoudelijk als methodisch uit te voeren
- De student is in staat om zowel mondeling als schriftelijk het theoretische en methodische keuzeproces op een academisch verantwoorde manier onder woorden te brengen.
|
|
De cursus is een integratie van het theoretisch/thematische veld, kwalitatieve methodologie en de ontwikkeling van vaardigheden in antropologisch en ontwikkelingssociologisch onderzoek. Het sluit aan op de thematische hoorcolleges "Materialiteit, identiteit en natuur" en "Giften, schuld en wederkerigheid" en "Gender, macht en grenzen", en het hoorcollege "Kwalitatieve en etnografische methoden van onderzoek". In de cursus volgen de studenten twee kwalitatieve onderzoeksstrategieën (interviewen en bronnenonderzoek) in parallel werkgroepverband. Daarin ontwikkelen zij op bovenstaande thema's een onderzoek en voeren dit uit via gerichte opdrachten over operationaliseren, selectie eenheden, dataverzameling en analyse volgens de empirische cyclus van kwalitatief onderzoek. De analyse vindt plaats m.b.v. software voor kwalitatieve analyse. De verslaglegging in de opdrachten aangevuld met reflectieve memo's over de methodische en inhoudelijke ontwikkeling van het onderzoek vormen per onderzoeksstrategie een portfolio dat wordt beoordeeld.
|
 |
|