1. Je verwerft kennis en inzicht in theorieën en praktijken over de manieren waarop mensen hun onderlinge verbondenheid in sociaal, culturele en religieuze termen vorm geven en in de werkelijkheid materialiseren.
2. Je verwerft kennis en inzicht in de wijze waarop mensen het verleden, heden en de toekomst gebruiken om hun onderlinge verbondenheid te legitimeren en gebruiken in machtsconflicten over de sociale en natuurlijke ruimten.
3. Je verwerft kennis en inzicht in de cultureel diverse manieren waarop mensen vorm geven aan de sociale en natuurlijke ruimten en deze gebruiken in de zelfdefiniëring van het mens-zijn in relatie tot andere groepen en de natuurlijke omgeving.
4. je kunt kritisch reflecteren en commentaar formuleren op sociaal-culturele theorieën over materiële cultuur. |
|
Mensen produceren ongekende hoeveelheden materiële objecten, die wanneer deze eenmal opgenomen zijn in het dagelijks leven, als vanzelfsprekend worden ervaren. In de sociale wetenschappen ligt de focus bij de studie van objecten veelal op hun economische betekenis en wordt de sociale en culturele functie ervan marginaal onderzocht. In de cursus staat de relatie tussen mensen en de materiële wereld die zij creëeren als wisselwerking centraal. Mensen doen iets met materiële objecten, maar deze objecten doen ook iets met mensen zonder dat ze daarvan direct bewust zijn. Groepen mensen organiseren hun materiële wereld op basis van hun ervaringen uit het verleden, gericht op het heden en om de toekomst vorm te geven. Door de materiële vormgeving van de wereld voelen mensen zich verwant aan en betrokken op elkaar: het schept veiligheid en bescherming, geeft inzicht voor anderen wie ze zijn door de betekenissen die in het materiële vervat zijn. Op haar beurt schept de organisatie van ruimten door materiële objecten verwachtingen bij mensen over de manieren waarop anderen en zijzelf zich gedragen en betekenis geven in die ruimte. Dit gebeurt op een vanzelfsprekende en veelal onbewuste manier, waardoor die materiële cultuur, gedragen interpretatie van ons afdwingt, maar veelal ook aan de basis van onbegrip en conflicten ligt. |
|
|