- De student verwerft inzicht in de complexe samenhang tussen economie en cultuur: de culturele dimensies van het economische en de economische dimensies van het culturele
- De student is in staat de logica, praktijk en mythologie van markten en haar instituties vanuit het perspectief van gebruikers en producenten in verschillende historische en culturele contexten onder woorden te brengen.
|
|
De marktplaats (abstract en concreet) wordt algemeen als eens aparte sfeer in het menselijk handelen opgevat met een eigen economische logica, waardoor haar 'religieuze' eigenschappen zoals sociaal vertrouwen, geritualiseerde handelingen, heilige teksten en onbetwiste waarheden niet onderkend worden als een culturele en historische schepping. Vanuit antropologisch en ontwikkelingssociologisch zicht dient de marktplaats - opgevat als economische ruimte en tijd waar productie en consumptie econometrisch aan elkaar gerelateerd zijn - ontmythologiseerd te worden vanuit de culturele perspectieven van de deelnemende mensen. Door productie van goederen en diensten wordt niet slechts meerwaarde toegevoegd, ook in de consumptie van goederen vinden mensen een meerwaarde, of juist niet. Mensen produceren en consumeren niet om een markt in stand te houden, maar om een eigen bestaan op te bouwen. Een bestaan dat niet slechts een uitdrukking is van hun plaats en status in het productieproces, maar wordt tevens in hun consumptiegedrag uitgedrukt wie zij zijn of willen zijn en met wie zij zich verbonden voelen. In de cursus staat de wijze waarop productie, consumptie en de vorming van meerwaarde bijdragen tot sociaal en culturele diversiteit centraal. Aan de hand van vooraanstaande sociale wetenschappers worden theoretische inzichten in dit veld van onderzoek besproken. Vervolgens wordt aan de hand van concrete voorbeelden geïllustreerd wat voor betekenis de productie en consumptie van materiële voorwerpen en culturele goederen en diensten afkomstig uit verschillende delen van de wereld in een samenleving hebben. |
|
|