Aan het eind van de cursus kan de student
- de grondbegrippen, stromingen, scholen en voornaamste theorieën van de communicatiewetenschap reproduceren en uitleggen.
- chronologisch weergeven hoe de voornaamste communicatiewetenschappelijke stromingen en theorieën zich hebben ontwikkeld vanaf het begin van deze eeuw tot nu toe.
- beschrijven welke ontwikkelingen hebben plaatsgevonden in het denken over de effecten van massacommunicatie.
- theoretische inzichten uit de communicatiewetenschap relateren aan fundamentele en toegepaste vraagstukken van openbare communicatie via media.
|
|
Waarom is het soms beter om een reclameslogan niet heel groot in beeld te plaatsen, maar juist wat minder opvallend? Waarom maken Trump en Wilders graag gebruik van korte statements op Twitter? Waarom leidt het spelen van Call of Duty eerder tot agressie en angst, dan tot ontspanning?
Deze cursus geeft een overzicht van de belangrijkste kernbegrippen, stromingen en scholen van de communicatiewetenschap. Hoe is en wordt over communicatie en media gedacht? We belichten de geschiedenis van de communicatiewetenschap aan de hand van drie tijdperken in het denken over communicatie en media: het tijdperk van de almachtige media, het tijdperk van de beperkte effecten en het tijdperk van het actieve publiek. Vervolgens bespreken we het denken over effecten van communicatie en media aan de hand van drie thematische velden van de communicatiewetenschap: informatie, beïnvloeding en cultuur. In interactieve hoor- en werkcolleges bespreken we de belangrijkste theorieën en actuele voorbeelden en leren de studenten beredeneerde verbindingen te leggen tussen de literatuur en praktische communicatie- en mediavraagstukken.
|
|
|