Aan het eind van de cursus Digitale media in de communicatiewetenschap is de student in staat om:
- de problemen en oplossingen waarmee zenders van digitale boodschappen geconfronteerd worden in de digitale informatiemaatschappij te beschrijven en toe te lichten op basis van theoretische en empirische literatuur.
- uitingsvormen in digitale media te bediscussiëren op basis van theoretische en empirische literatuur.
- wetenschappelijke kennis van digitale media toe te passen op een informatieve of persuasieve uiting door een digitale communicatie-uiting te bedenken of beleidsadvies te geven waarin communicatie via een digitaal medium centraal staat, met als doel een bepaald effect te bereiken.
- te beschrijven welke onderzoeksmethoden kunnen worden toegepast om vraagstukken rondom digitale media te onderzoeken.
|
|
Verweken onze hersenen doordat we continu met onze smartphone in de weer zijn? Hoe kun je Virtual Reality inzetten om probleemjongeren te helpen in stress situaties? Hoe kun je mensen met behulp van games informeren? We geven op internet veel van onze privacy weg in ruil voor toegang en gebruiksgemak. Hoe erg is dat?
De ontwikkelingen op het gebied van media gaan razendsnel, met name als het gaat om digitale media. Er wordt van alles beweerd over deze 'nieuwe' digitale media. Ze zullen zowel de mensheid redden en ons moreel, fysiek en geestelijk beter en gelukkiger maken, als ons te gronde richten. We gaan in deze cursus in op de mythes, mogelijkheden en feiten omtrent de 'nieuwe' digitale media. Wat klopt er nu allemaal van al die beweringen? En hoe kunnen wij als wetenschappers, producenten en gebruikers van digitale media adviseren over hoe ze met de kansen en uitdagingen van digitale media om moeten gaan?
We doen dat aan de hand van een aantal thema's. In elke bijeenkomst staat een thema centraal, dat behandeld wordt aan de hand van wetenschappelijke literatuur en praktische opdrachten. Samen gaan de thema's in op zowel vragen, problemen en beloften aan de productiekant (bijvoorbeeld het informeren en overtuigen van ontvangers) als aan de ontvangerskant (bijvoorbeeld het omgaan met informatie-overload en privacy).
De cursus betreft een zogeheten 'integratievak', dat wil zeggen dat bovenstaande vragen worden bekeken vanuit zowel theoretische, veldspecifieke als methodische invalshoeken. Meer specifiek betekent dit dat aandacht wordt besteed aan theorieën die betrekking hebben op digitale media, welke actuele vraagstukken er leven in de velden beïnvloeding, informatie en cultuur rondom digitale media, en hoe onderzoek naar de werking en effecten van digitale media kan worden opgezet en uitgevoerd.
|
 |
|