Aan het eind van de cursus CW Vraagstukken is de student in staat om:
- de actuele onderzoeksgebieden en bijbehorend onderzoek in de velden beïnvloeding, informatie en cultuur te beschrijven.
- een actueel communicatiewetenschappelijk veldvraagstuk behorend bij een van drie velden (beïnvloeding, informatie of cultuur) kritisch te bespreken met behulp van theoretische en empirische literatuur.
- actuele communicatieproblemen uit het praktijkveld te herkennen en hierop te reflecteren.
- een maatschappelijk vraagstuk te vertalen naar een communicatiewetenschappelijke onderzoeksvraag.
|
|
Hoe kun je wetenschappelijk onderzoek inzetten om serious games te verbeteren? Op welke wijze wordt nieuws gepresenteerd en wat voor een invloed heeft dat op mensen? Kunnen media ertoe leiden dat extremere opinies worden gevormd? En wat kun je eigenlijk allemaal doen na je studie communicatiewetenschap?
De verhouding tussen communicatiewetenschap en de samenleving staat in de cursus centraal. Docenten en professionals uit het communicatiewetenschappelijke veld laten zien hoe zij door elkaar geïnspireerd worden en hoe antwoord wordt gezocht op actuele maatschappelijke kwesties. Twee vragen staan hierbij centraal: 1) hoe vertaal je een maatschappelijk probleem naar een communicatiewetenschappelijk onderzoek, en 2) hoe kunnen professionals uit het veld de resultaten van communicatiewetenschappelijk onderzoek implementeren in de praktijk? Geïnspireerd door de voorbeelden uit de hoorcolleges, beschrijven studenten zelf een maatschappelijk thema naar keuze en vertalen dat thema naar een communicatiewetenschappelijke onderzoeksvraag. Hierbij zijn allerlei onderwerpen denkbaar, van maatschappelijke informatievoorziening (journalistiek, televisienieuws, voorlichting) tot populaire cultuur en marketingcommunicatie. Studenten kunnen hierbij gebruik maken van communicatiewetenschappelijke theorieën die al eerder in het eerste bachelorjaar aan de orde zijn geweest.
|
 |
|