Aan het eind van de cursus Mediareflectie is de student in staat om:
- te reflecteren op je eigen mediagebruik en mediawijsheid.
- kenmerken van mediawijsheid toe te passen op centrale thema's binnen de communicatiewetenschap: informeren, beïnvloeden en entertainen.
- basale kennis over wetenschap en wetenschapsbeoefening te beschrijven en toe te passen
- actuele communicatieproblemen uit de werkvelden van de Communicatiewetenschap te herkennen en hierop te reflecteren.
|
|
De cursus Mediareflectie vormt, samen met Introductie Communicatiewetenschap (SOW-CWB1015), het startpunt van de opleiding Communicatiewetenschap, waarin studenten worden opgeleid tot mediawijze, eigenzinnige en zelfstandige professionals. In een samenleving waar media overal en altijd aanwezig zijn, is immers een groeiende behoefte aan wetenschappers die in het bezit zijn van een tijdloze basis van kennis en vaardigheden, die ze kunnen toepassen op de voortdurende veranderende actualiteit in het werkveld van communicatiewetenschappers.
In deze cursus staat media reflectie in dienst van mediawijsheid (media literacy). Op weg naar de mediawijze professional, is eerst inzicht in de eigen mediawijsheid nodig. Mediawijsheid bestaat uit verschillende perspectieven die we actief gebruiken als we ons blootstellen aan mediaboodschappen en deze interpreteren en betekenis geven. In de loop van de tijd doen we kennis en vaardigheden op om deze perspectieven te ontwikkelen en in te zetten. Daarbij is ook de persoonlijke positie van belang: bewustzijn van eigen doelen en motieven helpt om de media daarvoor ook in te zetten. In de cursus ontrafelen we het concept mediawijsheid, om vervolgens te reflecteren op nut en noodzaak hiervan voor het eigen media-gebruik en de effecten daarvan (me-search), en voor anderen (research).
Daarnaast staat in deze cursus de dynamiek tussen (communicatie)wetenschap en de samenleving centraal. We kijken kritisch naar de wijze waarop wetenschappelijke kennis tot stand komt en welke regels academische professionals daarbij hanteren. Theorieën en onderzoek helpen om de effecten van communicatieprocessen te beschrijven, te verklaren en te voorspellen. Daarnaast is er aandacht voor actuele problemen binnen de werkvelden van de Communicatiewetenschap:: commerciële communicatie, pro-sociale communicatie en nieuws & informatie. Wat zijn die actuele problemen, hoe kunnen deze vertaald worden naar communicatiewetenschappelijk onderzoek en hoe kunnen resultaten gebruikt worden om het werkveld en de samenleving te verbeteren?
In de cursus worden deze onderwerpen aan de orde gesteld en bediscussieerd, in hoorcolleges en werkgroepen, te beginnen met basale kennis over ‘wat is mediawijsheid?’; ‘wat is wetenschap eigenlijk?’ en ‘wat zijn de regels waar wetenschappers zich aan moeten houden?’. Deze inzichten passen we toe op een drietal thema’s binnen de communicatiewetenschap: informeren, beïnvloeden en entertainen.
In de hoorcolleges worden de verschillende thema’s geïntroduceerd, mede aan de hand van de verplichte literatuur. Voor iedere werkgroep is er een leesopdracht uit de verplichte literatuur, die tijdens de werkgroep-bijeenkomst helpt om gezamenlijke opdrachten uit te voeren.
|
|
|
|
Alleen toegankelijk voor studenten Communicatiewetenschap: bachelor, pre-master en hbo-minor.
|
|
De toetsing bestaat uit de opdrachten, gemaakt tijdens de werkgroepen, en een afsluitend individueel werkstuk. Het behalen van proefpersoon-punten, door deelname aan onderzoek van het Behavioral Science Institute (BSI), behoort ook tot de toetsing van deze cursus.
|
|
|