Aan het eind van de cursus kun je:
- de vanzelfsprekendheden die ten grondslag liggen aan ons alledaagse mediagebruik beschrijven en je bent in staat deze vanzelfsprekendheden met een analytische blik te beschouwen.
- de maatschappelijke context waarin mediaboodschappen vorm krijgen - economisch, sociaal-cultureel, historisch, beleidsmatig - betrekken in de analyse van bovengenoemde vanzelfsprekendheden.
- de grondbegrippen, stromingen, scholen en voornaamste theorieën van de communicatiewetenschap reproduceren en uitleggen.
- beschrijven welke ontwikkelingen hebben plaatsgevonden in het denken over de effecten van massacommunicatie.
- theoretische inzichten uit de communicatiewetenschap relateren aan fundamentele en toegepaste vraagstukken van openbare communicatie via media.
|
|
Jij kunt goed omgaan met de media, maar die media kunnen ook goed met jou omgaan. Je denkt misschien dat social media voor jou geen geheimen meer hebben, maar je moet je er vooral van bewust zijn dat jij voor die social media maar weinig geheim kunt houden. En die media hebben vervolgens hun invloed op jouw dagelijks leven, op je gedachten en op je koopgedrag.
Daarom is het voor studenten Communicatiewetenschap cruciaal om een hoog niveau van media literacy te hebben. Deze cursus is onder meer daarop gericht. Je wordt ten eerste geleerd de media kritisch te volgen en dat je hun functioneren in een politieke, sociale, culturele en economische context kunt plaatsen. Op deze manier behandelen we belangrijke mediathema’s zoals informatie en nieuws, entertainment en advertenties.
Daarnaast is het van belang te weten op welke manieren de media er in kunnen slagen ons en onze samenleving beïnvloeden. Deze cursus geeft een overzicht van de belangrijkste kernbegrippen, stromingen en scholen van de communicatiewetenschap. Hoe is en wordt over communicatie en media gedacht? We bespreken het denken over effecten van communicatie en media aan de hand van drie perspectieven: het individuele, het maatschappelijke en het culturele/kritische perspectief.
In twintig interactieve hoorcolleges bespreken we de achtergronden van de media, de belangrijkste theorieën en aan de hand van actuele voorbeelden leren we je beredeneerde verbindingen te leggen tussen de literatuur en praktische communicatie- en mediavraagstukken. |
|
|
|
|
|
|
|