Aan het eind van de cursus Leerproject 3: Experimenteel onderzoek is de student in staat om:
- uitgangspunten en specifieke eigenschappen van dataverzameling, -analyse en rapportage van experimenteel onderzoek te herkennen, benoemen en verklaren.
- verschillende typen experimenten te onderscheiden, toepassen en inhoudelijk bediscussiëren.
- aan de hand van zelfgezochte literatuur rondom een communicatiewetenschappelijk probleem dat in de thematische subgroep centraal staat, een adequate redenering op te schrijven uitmondend in een probleemstelling. De basis wordt gevormd door een op literatuur gebaseerde theoretische inleiding die eindigt met een doel- en vraagstelling die met een experiment te beantwoorden is.
- een onderzoeksvraag om te zetten in een experimenteel design.
- de onderzoeksopzet en gevolgde procedure van experimenteel onderzoek toe te lichten en te evalueren op haar geschiktheid.
- onder begeleiding de onderzoeksstappen te zetten die binnen experimenteel onderzoek gevolgd worden om een probleemstelling te onderzoeken.
- een experiment uit te voeren en een onderzoeksvraag te beantwoorden aan de hand van de uitkomsten van het experiment.
- in lijn met wetenschappelijke normen en richtlijnen te rapporteren over de resultaten van het onderzoek en de conclusies met daarin de beantwoording van de onderzoeksvragen en een terugkoppeling naar de theoretische literatuur.
- te reflecteren op de maatschappelijke relevantie en eventuele implicaties van onderzoek naar effecten van mediaboodschappen.
- op wetenschappelijke manier te reflecteren over de kwaliteit van het eigen onderzoek wat betreft probleemstelling, dataverzameling en -analyse, resultaten en conclusies producten) als ook over zijn/haar persoonlijke rol als onderzoeker (proces).
- het uitgevoerde onderzoek te presenteren aan medestudenten en docenten.
|
|
|
Wat zijn de effect van media multi-tasking op politieke attitudes? Waarderen mensen de zogenaamde ‘vox pops' die in het nieuws vaak gebruikt worden? Wat zijn de effecten van ‘product placements’ op merk attitudes? In de communicatiewetenschap worden deze en andere vragen in toenemende mate beantwoord met behulp van experimenten. Als je iets te weten wilt komen over de effecten van mediaboodschappen, is het noodzakelijk dat je uit de voeten kunt met de experimentele methode.
Studenten oefenen in dit leerproject met kennis van wetenschappelijk onderzoek dat hen is aangedragen in de cursussen van Bachelor 1 en 2. Binnen het leerproject vinden plenaire colleges plaats op het terrein van de methodische uitgangspunten en stappen binnen experimenteel onderzoek. Gelijktijdig daarmee, en aansluitend daarop, wordt in werkgroepen ingegaan op het communicatiewetenschappelijke thema waarnaar de groep onderzoek gaat doen. In een aantal werkcolleges pakken studenten in subgroepjes een aantal problemen voor de onderzoeksuitwerking aan (probleemstelling en hypothesen formuleren, operationalisering, ontwikkeling en evaluatie meetinstrument en vragenlijst) en rapporteren daarover. Het rapporteren over alle fasen van het onderzoek wordt gerealiseerd via een aantal opdrachten die tezamen een werkstuk vormen. Een centraal onderdeel van het leerproject is de dataverzameling, waarvoor (1) stimuli worden toegediend en (2) relevante uitkomstmaten worden gemeten. De cursus wordt afgesloten met een presentatie van het onderzoek aan medestudenten en docenten.
|
|
|