SOW-CWB2020
Leerproject 2: kwalitatief interviewonderzoek
Cursus informatieRooster
CursusSOW-CWB2020
Studiepunten (ECTS)9
CategorieBA (Bachelor)
VoertaalNederlands
Aangeboden doorRadboud Universiteit; Faculteit der Sociale Wetenschappen; Communicatiewetenschap;
Docenten
VorigeVolgende 1
Docent
A. Frye, MSc
Overige cursussen docent
Docent
dr. P.W.M. Nelissen
Overige cursussen docent
Docent
C.A. Rouw, MSc
Overige cursussen docent
Examinator
drs. G.W.M. Weijers
Overige cursussen docent
Coördinator
drs. G.W.M. Weijers
Overige cursussen docent
Collegejaar2017
Periode
SEM1  (04-09-2017 t/m 04-02-2018)
Aanvangsblok
SEM1
Onderwijsvorm
voltijd
Opmerking-
Inschrijven via OSIRISJa
Inschrijven voor bijvakkersJa
VoorinschrijvingNee
WachtlijstNee
Plaatsingsprocedure-
Cursusdoelen

Aan het eind van de cursus Leerproject 2: Kwalitatief interviewonderzoek is de student in staat om:

  • uitgangspunten en specifieke eigenschappen van dataverzameling, -analyse en rapportage van kwalitatief interviewonderzoek te herkennen en te benoemen.
  • basisuitgangspunten en bijbehorende stappen eigen aan kwalitatief interviewonderzoek te herkennen in eigen onderzoek en deze stappen te evalueren op basis de volgende criteria:
    a) de keuze voor kwalitatief (interview) onderzoek en de concretisering ervan in een toepasselijke probleem- en vraagstelling en methode van dataverzameling en -analyse;
    b) de kwaliteit van uitvoering in het gebruik van literatuur voor de probleemstelling, de kwaliteit van de dataverzameling, de kwaliteit van de analyse van interviews alsmede de gehanteerde kwaliteitscontroles eigen aan kwalitatief onderzoek en tenslotte de kwaliteit van de verslaglegging.
  • aan de hand van voorgeschreven literatuur rondom een communicatiewetenschap­pelijk probleem dat in de thematische subgroep centraal staat, een adequate redenering op te schrijven uitmondend in een probleemstelling. De basis wordt gevormd door een op literatuur gebaseerde theoretische inleiding die eindigt met een doel- en vraagstelling die met kwalitatief onderzoek te beantwoorden is.
  • de onderzoeksopzet en gevolgde procedure voor het doen van waarnemingen toe te lichten en te evalueren op haar geschiktheid.
  • een eerste analyse uit te voeren op een deel van het datamateriaal en daarover te rapporteren. Hierbij worden variaties binnen minimaal één topic door middel van open coderen, vergelijken en categoriseren in kaart gebracht.
  • de bevindingen van de analyse aan te scherpen, te bevestigen dan wel te corrigeren op basis van een gerichte keuze voor extra datamateriaal volgens het principe 'theoretical sampling'.
  • de navolgbaarheid en betrouwbaarheid van het onderzoek te verduidelijken door gebruik te maken van het software programma MAXQDA.
  • in lijn met wetenschappelijke normen en richtlijnen te rapporteren over de resultaten van het onderzoek en de conclusies met daarin de beantwoording van de onderzoeksvragen en een terugkoppeling naar de theoretische literatuur.
  • te reflecteren op de maatschap­pelijke relevantie en eventuele im­plicaties van onderzoek naar bete­kenissen van mediaboodschappen.
  • in retrospectief te oordelen over de kwaliteit van zijn/haar eigen onderzoek wat betreft probleemstelling, dataverzameling en -analyse, resultaten en conclusies (producten) als ook over zijn/haar persoonlijke rol als onderzoeker (proces).
  • de resultaten van zijn onderzoek te presenteren.
Inhoud
De cursus is in verschillende onderdelen uiteen te leggen, met elk hun eigen werkvorm.
  • Colleges over het communicatiewetenschap­pelijke thema dat het object van onderzoek vormt en de basis voor de probleemstelling. Aan het begin van het traject worden colleges gegeven over het specifieke, inhoudelijke thema. Daarbinnen wordt het globale doel van het onderzoek in het onderzoeksproject ('inzicht vergaren in processen van betekenisverlening door producenten en/of ontvangers van mediaboodschappen') gespecificeerd tot een voor dat thema geschikte probleemstelling. Op basis van de thematische literatuur en de colleges formuleren de studenten, in duo's, een globale probleemstelling die via kwalitatief interviewonderzoek onderzocht kan worden.
  • Parallel aan de werkcolleges worden hoorcolleges verzorgd over de uitgangspunten van kwalitatief onderzoek, alsmede de methodische eisen aan kwalitatief onderzoek. Deze hoorcolleges vormen, samen met de inhoudelijk-thematische colleges, de basis voor opdrachten waarin de verschillende stadia van een kwalitatief onderzoek worden toegepast in het eigen leeronderzoek (probleemstelling, dataverzameling, analyse, rapportage en reflectie).
  • De dataverzameling in het onderzoek wordt door de studenten (in duo’s) gedaan. Daartoe worden interviewtrainingen gegeven en onder begeleiding van de werkgroepdocent wordt een topiclijst ontwikkeld.
  • De data worden verwerkt en geanalyseerd door de studenten met het programma MAXQDA. De analyse heeft betrekking op het coderen van de variaties binnen minimaal één topic. De analyse wordt vervolgens gecontroleerd door nieuw datamateriaal gericht te coderen. Het nieuwe datamateriaal wordt gericht gekozen op basis van 'theoretical sampling'.
  • Uiteindelijk worden de resultaten van het leeronderzoek gerapporteerd in een onderzoeksverslag.
  • Tenslotte wordt het eigen onderzoeksproces geëvalueerd in de vorm van een reflectie op het eigen werk met daarin een sterkte-zwakte analyse aan de hand van de vakinhoudelijke en methodische literatuur en de colleges.
Bijzonderheden
• Alle onderdelen van het leerproject dienen te worden afgerond binnen de periodes die voor de betreffende on¬derdelen staan.
• §1 en 2 van het werkstuk moeten voldoende zijn alvorens de studenten kunnen gaan interviewen.
• De beoordeling van het leerproject kan alleen voldoende zijn wanneer ieder onderdeel met een voldoende resultaat wordt afgerond, d.w.z. wanneer aan de aanwezigheidsplicht is voldaan, wanneer alle opdrachten voldoende zijn gemaakt, wanneer het werkstuk voldoende is gemaakt en wanneer het tentamen met een voldoende is beoordeeld.
• Eindcijfers worden afgerond op hele en halve punten. Uitzondering vormen cijfers tussen de 5.0 en 6.0. Cijfers lager dan 5.50 worden afgerond naar een 5.0; cijfers gelijk aan of hoger dan een 5.50 worden afgerond naar een 6.0. Met andere woorden, het cijfer 5.5 kan niet als eindcijfer worden gegeven. De afgeronde eindcijfers worden doorgegeven aan het OSP en ingevoerd in Osiris.
• Deelcijfers worden niet afgerond: het eindcijfer van een cursus wordt berekend op basis van niet afgeronde deelcijfers - op 2 cijfers achter de komma - en pas daarna afgerond. Ook hier geldt dat cijfers lager dan een 5.50 onvoldoende zijn, en cijfers vanaf een 5.50 voldoende zijn.
• Meer informatie over toetsing vind je in het onderwijs- en examenreglement: http://www.ru.nl/fsw/onderwijs/oer_eer/

Niveau
MAW.CW.B2

Toetsinformatie
• Individuele opdrachten bij alle hoorcolleges kwalitatief onderzoek en daarnaast een tentamen met meerkeuzevragen. Bij het tentamen wordt gecorrigeerd voor kans. Het gemiddelde van de wekelijkse opdrachten en de eindtoets moet minimaal 5,5 zijn. De opdrachten tellen voor 60% mee, het tentamen voor 40%. Op zijn beurt telt dit cijfer voor het methodische deel voor 25% mee in het eindcijfer van het gehele leerproject.
• Werkstuk in de themagroep waarbij §1 (aanleiding), §2 (theorie) en het tweede deel van §5 (reflectie en terugkoppeling naar theorie) invididueel ingeleverd en beoordeeld worden. §3 (methodeparagraaf), §4 (resultaten paragraaf) en het eerste deel van §5 (conclusies) worden als duo geschreven en per duo beoordeeld. Zowel het individuele als het gemeenschappelijke deel van het werkstuk moet minimaal met een 5,5 beoordeeld zijn.
• Weging onderdelen: Het methodische deel (tentamen + opdrachten) telt voor 25% mee in het eindcijfer van het leerproject. Van het werkstuk telt §1 mee voor 10%, §2 voor 20% en de individuele reflectie (§5: deel 2) ook voor 10%. Het gezamenlijke deel (in duo’s) telt mee voor 35% (§3: 5%, §4 20%, §5: deel 1 voor 10§).
• Presentatie van het eindresultaat tijdens colloquium

Voorkennis
Alleen toegankelijk voor studenten Communicatiewetenschap: studenten moeten 42 EC hebben behaald van de propedeuse (B1) en de cursus Leerproject 1 dient met een voldoende beoordeling te zijn afgesloten.

Contact informatie
drs. G.W.M. Weijers

Werkvormen
De basiswerkvorm in het leerproject is het doorlopen van de fasen van een kwalitatief onderzoek. Iedere stap in het onderzoek (probleemstelling, dataverzameling, analyse, rapportage en reflectie) kent een aantal terugkerende elementen:

• voorbereiding in de (thematische) werkcolleges en methodische hoorcolleges, alsmede in practica rond interviewtechnieken en analyse van kwalitatieve (interview)data.
• toepassen van de verworven communicatiewetenschappelijke en methodische inzichten in het schrijven van een paragraaf voor het onderzoeksverslag dan wel uitvoeren van interviews en analyses en daarvan verslag doen.
• reflectie op de paragraaf door de begeleidende docent(en) op basis van de aangeboden (thematische en methodische) literatuur en colleges.
• zo nodig verbeteren en herschrijven van de paragraaf op basis van het herkennen van de problemen in de eerdere versie en het toepassen van de nieuw verworven inzichten.
De student wordt op deze manier voortdurend geconfronteerd met de eisen die gesteld worden aan het uitvoeren van een kwalitatief onderzoek door deze gefaseerd zelf toe te passen en vervolgens zelf te evalueren aan de hand van het commentaar en de criteria zoals die in de leerdoelen geformuleerd zijn. Het hele onderzoeks- en schrijfproces loopt volgens een strakke planning, waarbinnen de verschillende onderdelen van de cursus nauw op elkaar aansluiten. Dat vereist ook van de studenten planning en een uitgebalanceerde inzet.

Verplicht materiaal
Boek
Meest recente schrijfwijzer Communicatiewetenschap.
Boek
Hijmans, E., & Wester, F. (2006). Interview-onderzoek. In Wester, F., K. Renckstorf & P. Scheepers, Onderzoekstypen in de communicatiewetenschap (hoofdstuk 10:507-532). Alphen a/d Rijn: Kluwer.
Boek
Wester, F. (2005). De methodeparagraaf in rapportages over kwalitatief onderzoek. Kwalon 30, (10-3), 8-14.
Wordt nader bekendgemaakt
Verdere literatuur wordt bekendgemaakt bij aanvang van de cursus.
Wordt nader bekendgemaakt
De overige literatuur bij het leerproject is verschillend per themagroep en wordt bij aanvang van de themagroepen bekend gemaakt.

Werkvormen
Hoorcollege

Practicum
AanwezigheidsplichtJa

Werkgroep

Toetsen
Tentamen
Weging1
GelegenhedenBlok SEM1