Centrale vragen:
1. Wat weten mensen van de wereld en hoe begrijpen ze hem, en wat is de rol die de media daarbij spelen?
2. Hoe kunnen we mensen met behulp van media informeren op een manier die hen helpt te functioneren in hun diverse maatschappelijke rollen (bijv. burger, consument, ouder)?
Leerdoelen:
Aan het einde van de cursus heb je kennis van en inzicht in:
- belangrijke actuele vragen en ontwikkelingen rondom informatie in de informatiesamenleving.
- de belangrijkste theorieën en empirische inzichten op het gebied van informatie en informatiemedia.
En kun je deze zaken definiëren, uitleggen, verklaren en kritisch bespreken.
|
|
Deze cursus gaat over kennis. Wat weten we over de wereld om ons heen? Wat zijn onze percepties? Hoe begrijpen mensen de wereld? En wat is de rol van de media daarbij?
Kennis is cruciaal in het leven. Bij vrijwel elke beslissing die je neemt in het leven gebruik je informatie, en vaak is dat informatie die je rechtstreeks of via-via van de media hebt. Kennis van de politiek en de problemen in een land is van belang als wilt weten hoe je moet stemmen. Maar kennis, of informatie, is op heel veel gebieden van groot belang. Wat is gezonde voeding? Wat moet ik aantrekken vandaag? Welke smartphone moet ik kopen? Moet ik me laten vaccineren? Waarom zijn er terroristen? Waarom zijn witte laagopgeleide mannen zo boos? En hoe verbeter ik de wereld?
De twee vragen die centraal staan in deze cursus zijn: wat weten mensen van de wereld en hoe begrijpen ze hem, en wat is de rol die de media daarbij spelen? En hoe kunnen we mensen met behulp van media informeren op een manier die hen helpt te functioneren in hun diverse maatschappelijke rollen (bijv. burger, consument, ouder)?
We gaan kijken hoe mensen aan kennis en informatie komen, wat ze er vervolgens mee doen, hoe het kan dat we vaak zo enorm weinig weten en begrijpen van de wereld waarin we leven, en wat de gevolgen daarvan zijn.
In de cursus gaan we daarbij in op actuele vragen op dit gebied. We kijken hoe je vanuit wetenschappelijke theorieën patronen kunt vinden in hoe de media informatie aanbieden en in hoe ontvangers die informatie gebruiken die een antwoord kunnen bieden op bovenstaande vragen.
Specifiek kijken we naar de volgende zaken:
- waarom is het belangrijk dat mensen geïnformeerd zijn?
- bevordert onze 21e-eeuwse informatie-omgeving dat we goed geïnformeerd raken?
- hoe selecteren, verwerken, en delen mensen informatie?
- hoe wordt de manier waarop mensen informatie selecteren, mentaal verwerken, en delen
beïnvloed door:
- (a) kenmerken van inhoud, vormgeving en bron
- (b) technologische factoren
- (c) individuele kenmerken, en
- (d) en sociaal-culturele context van ontvangst
Tenslotte beantwoorden we een praktische vraag: Wat betekenen de antwoorden hierop voor de praktijk van informatieprofessionals? Welke strategieën om de kennis en informatie bij mensen te verbeteren kun je eruit afleiden?
|
|
|
|
- Studenten Communicatiewetenschap moeten 36 EC hebben behaald van B1 of zijn toegelaten tot de pre-master of HBO-minor Communicatiewetenschap.
- Bijvakstudenten verwijzen wij naar de toelatingsvoorwaarden B2 en B3 cursussen als keuzevak in deze studiegids onder kopje Studenten van andere opleidingen.
|
|
De toets bestaat uit een tentamen dat deels uit multiple choice en deels uit open vragen bestaat.
|
|
|