Doelen
Bij deze cursus maak je kennis met media en beïnvloeding zoals die in het werkveld voorkomt en waar je mee te maken gaat krijgen als academisch geschoolde communicatieprofessional. Aan het eind van de cursus Media en beïnvloeding ben je in staat om:
- de handelingspraktijk van het veld van Media en beïnvloeding in maatschappij en organisatie te beschrijven, toe te lichten en kritisch te beschouwen.
- beïnvloedingstrategieën in het veld van media te benoemen, uit te leggen en toe te passen.
- een communicatiecampagne te bedenken en deze te onderbouwen op basis van wetenschappelijke literatuur en vakliteratuur.
|
|
Inhoud
Door de enorme toename aan informatie en informatiebronnen in het medialandschap hebben mensen de neiging om systematisch informatie te vermijden. Deze cursus behandelt beïnvloedingstrategieën op het terrein van media om mensen weer te bereiken en te raken. We brengen deze strategieën in kaart, theoretiseren over de verwerking en de effecten en bespreken recent wetenschappelijk onderzoek. In lijn met de disciplines verwant aan de Communicatiewetenschap (Psychologie, Sociologie, Kunstmatige Intelligentie), is daarbij aandacht voor individu, context en technologie.
Deze kennis en inzichten vormen een onmisbare basis voor het evalueren van strategieën op het terrein van communicatie en beïnvloeding in zowel de praktijkoriëntatie die in het derde jaar gaat plaatsvinden van reguliere studenten Communicatiewetenschap, als in je toekomstige loopbaan. Tevens zijn deze kennis en inzichten essentieel voor het opzetten en uitvoeren van onderzoek.
Tijdens de hoorcolleges wordt, naast een algemene inleiding over het veld Media en beïnvloeding, aandacht besteed aan diverse modaliteiten van Media en beïnvloeding in de vorm van verschijningsvormen en praktijk- en onderzoekscases in marketingcommunicatie, journalistiek, prosociale communicatie en entertainment. Er wordt voortdurend getracht om praktijk en theorie te koppelen en met actuele voorbeelden te illustreren. De toetsing bestaat uit een paper en een tentamen.
In deze cursus werken we met hoorcolleges, werkcolleges en inloopspreekuren bij de docent die op dezelfde dag in de week plaatsvinden. Elk hoorcollege bereid je voor op het tentamen en biedt puzzelstukjes om het paper op te baseren waarbij je zelf een mediacampagne bedenkt, onderbouwt en ontwerpt. Er is dus ruimte in deze cursus voor inventiviteit en creativiteit! In elke werkgroepbijeenkomst werk je in groepjes aan een opdracht voor het paper die verhelderd is in het college. De docent is dan aanwezig om te sparren. Tijdens het inloopspreekuur kan je bij de docent langskomen op diens kamer om te sparren over jullie paper.
|
 |
|
|
|
|
|