Aan het eind van de cursus Theorieën over mediagebruik is de student in staat om:
- te beschrijven wat theorieën over mediagebruik zeggen over wie de media gebruikt, waarom en met welke gevolgen.
- deze theorieën te beschrijven, toe te lichten, aan te geven waar ze voor gebruikt (kunnen) worden, en aan te geven in hoeverre ze door empirisch onderzoek worden ondersteund.
- te beschrijven en toe te lichten wat mediagebruik inhoudt volgens deze theorieën.
- overeenkomsten en verschillen tussen deze theorieën te beschrijven en beargumenteren.
|
|
Om succesvolle media- en mediaboodschappen te maken zul je niet alleen verstand moeten hebben van media- en mediaboodschappen, maar ook van de mensen voor wie ze bedoeld zijn: het publiek. Het publiek beslist over succes en falen van mediaboodschappen en het publiek laat zich overtuigen en beïnvloeden – of niet. En soms slaat het publiek de plank mis. Om het hele proces van mediagebruik te leren begrijpen worden aan de hand van het boek 'Media Choice’ zeven theorieën over het publiek behandeld, wordt gekeken wat het bewijs ervoor is en hoe bruikbaar ze zijn. In werkgroepen leer je vervolgens deze kennis te inventariseren, te integreren en toe te passen.
|
|