SOW-CWM010
Beïnvloeding in de sociale context
Cursus informatieRooster
CursusSOW-CWM010
Studiepunten (ECTS)5
CategorieMA (Master)
VoertaalNederlands
Aangeboden doorRadboud Universiteit; Faculteit der Sociale Wetenschappen; Communicatiewetenschap;
Docenten
Coördinator
dr. S. Daalmans
Overige cursussen docent
Contactpersoon van de cursus
dr. S. Daalmans
Overige cursussen docent
Examinator
dr. S. Daalmans
Overige cursussen docent
Collegejaar2017
Periode
PER1  (04-09-2017 t/m 12-11-2017)
Aanvangsblok
PER1
Onderwijsvorm
voltijd
OpmerkingBijvakstudenten kunnen contact opnemen met s.samuelsz@ maw.ru.nl
Inschrijven via OSIRISJa
Inschrijven voor bijvakkersNee
VoorinschrijvingNee
WachtlijstNee
Plaatsingsprocedure-
Cursusdoelen
Aan het eind van de cursus 'Beïnvloeding in de sociale context' is de student in staat om:
  • vanuit een maatschappijwetenschappelijk perspectief de voornaamste theorieën op het gebied van de sociale context van media en beïnvloeding te beschrijven en kritisch en diepgaand te bespreken.
  • theoretische en empirische literatuur betreffende de sociale context van media en beïnvloeding te vinden, kritisch en diepgaand te bespreken en dit mondeling en schriftelijk te presenteren, waarbij blijk wordt gegeven van wetenschappelijke integriteit.
  • een analytische en kritische houding in te nemen ten aanzien van actuele wetenschappelijke, maatschappelijke en professionele communicatievraagstukken.
Inhoud
In deze cursus is het communicatiewetenschappelijke uitgangspunt dat media en mensen functioneren in een sociale context, ofwel een gemeenschap. Media maken deel uit van de cultuur en spelen een rol in maatschappelijke, economische en politieke processen. We leggen in deze cursus de nadruk op een specifieke sociale context, namelijk die van de consumer culture, een typisch kenmerk van de moderne samenleving. We bespreken het ontstaan en de betekenis ervan voor het dagelijks leven van individuele consumenten en consumentengroepen, en de rol die media spelen in deze ontwikkelingen. Het begrip consumptiecultuur combineert materiële, sociaal- economische, en culturele aspecten die verwijzen naar waarden, normen en gedeelde praktijken. Samen vormen zij de voedingsbodem voor de consument-identiteit, als een hoofdidentiteit van hedendaagse burgers
 
Voorkennis
Van toepassing zijn de voorwaarden die gelden voor deelname aan de masteropleiding Communicatiewetenschap.

Bijzonderheden
Masterstudenten van Communicatie-en Informatiewetenschappen, Bedrijfskunde en Politicologie die in het kader van uitwisseling van mastervakken deze cursus willen volgen, moeten zich daarvoor aanmelden bij het secretariaat Communicatiewetenschap, mw. S. Samuelsz (s.samuelsz@maw.ru.nl). Er zijn slechts een beperkt aantal plaatsen beschikbaar. Afhankelijk van de beschikbare plaatsen kan de cursus worden gevolgd en word je ingeschreven in Osiris.

Voorkennis
Van toepassing zijn de voorwaarden die gelden voor deelname aan de masteropleiding Communicatiewetenschap.

Verplicht materiaal
Boek
Celia Lury (2011). Consumer culture (2nd ed.) . Cambridge: Polity Press
Wordt nader bekendgemaakt

Werkvormen
Hoorcollege

Algemeen
Gecombineerde hoor-werkcolleges met (presentatie)opdrachten

Toetsen
Tentamen
Weging1
GelegenhedenBlok PER1, Blok PER2