Aan het eind van de cursus 'Beïnvloeding in de sociale context' is de student in staat om:
- vanuit een maatschappijwetenschappelijk perspectief de voornaamste theorieën op het gebied van de sociale context van media en beïnvloeding te beschrijven en kritisch en diepgaand te bespreken.
- theoretische en empirische literatuur betreffende de sociale context van media en beïnvloeding te vinden, kritisch en diepgaand te bespreken en dit mondeling en schriftelijk te presenteren, waarbij blijk wordt gegeven van wetenschappelijke integriteit.
- een analytische en kritische houding in te nemen ten aanzien van actuele wetenschappelijke, maatschappelijke en professionele communicatievraagstukken.
|
|
In deze cursus is het communicatiewetenschappelijke uitgangspunt dat media en mensen functioneren in een sociale context, ofwel een gemeenschap. Media maken deel uit van de cultuur en spelen een rol in maatschappelijke, economische en politieke processen. We leggen in deze cursus de nadruk op een specifieke sociale context, namelijk die van de consumer culture, een typisch kenmerk van de moderne samenleving. We bespreken het ontstaan en de betekenis ervan voor het dagelijks leven van individuele consumenten en consumentengroepen, en de rol die media spelen in deze ontwikkelingen. Het begrip consumptiecultuur combineert materiële, sociaal- economische, en culturele aspecten die verwijzen naar waarden, normen en gedeelde praktijken. Samen vormen zij de voedingsbodem voor de consument-identiteit, als een hoofdidentiteit van hedendaagse burgers
|
|