Aan het eind van de cursus 'Media en Consumptiecultuur' is de student in staat om:
- vanuit een maatschappijwetenschappelijk perspectief de voornaamste theorieën op het gebied van de sociale context van media en beïnvloeding te beschrijven en kritisch en diepgaand te bespreken.
- theoretische en empirische literatuur betreffende de sociale context van media en beïnvloeding te vinden, kritisch en diepgaand te bespreken en dit mondeling en schriftelijk te presenteren, waarbij blijk wordt gegeven van wetenschappelijke integriteit.
- een analytische en kritische houding in te nemen ten aanzien van actuele wetenschappelijke, maatschappelijke en professionele communicatievraagstukken.
|
|
In de cursus Media en Consumptiecultuur is het communicatiewetenschappelijke uitgangspunt dat media en mensen functioneren in een sociale context, ofwel een gemeenschap. Media maken deel uit van de cultuur en spelen een rol in maatschappelijke, economische en politieke processen. We leggen in deze cursus de nadruk op een specifieke sociale context, namelijk die van de consumptiecultuur, een typisch kenmerk van de moderne samenleving. We bespreken het ontstaan en de betekenis ervan voor het dagelijks leven van individuele consumenten en consumentengroepen, en de rol die media spelen in deze ontwikkelingen. Het begrip consumptiecultuur combineert materiële, sociaal- economische, en culturele aspecten die verwijzen naar waarden, normen en gedeelde praktijken. Samen vormen zij de voedingsbodem voor de consumentidentiteit, als een hoofdidentiteit van hedendaagse burgers.
|
|
|
Van toepassing zijn de voorwaarden die gelden voor deelname aan de masteropleiding Communicatiewetenschap. Bijvakstudenten verwijzen wij naar de toelatingsvoorwaarden als keuzevak in deze studiegids onder kopje Studenten van andere opleidingen.
|
|
De toetsing bestaat uit een portfolio aan groepsopdrachten (voldaan/niet voldaan), een individueel essay over een gekozen onderwerp en een tentamen waarin multiple choice vragen en open vragen gesteld worden. Weging is 50% essay, 50% tentamen.
|
|
|