Het doel van de cursus is dat je aan het eind in staat bent als wetenschapper te kijken naar hoe informatieprofessionals hun werk doen en naar de producten van dat werk.
De student is aan het einde van de cursus in staat om:
- theorieën en concepten op het gebied van info-professioneel handelen kritisch en diepgaand te bespreken.
- de professionele factoren die invloed hebben vanuit wetenschappelijk perspectief toe te lichten en te analyseren.
- belangrijke trends en problemen in de hedendaagse praktijk van informatieprofessionals vanuit een theoretische context te bespreken en verklaren.
- theorieën en concepten op het gebied van informatieprofessionals in verband te brengen met onderzoek naar productie, inhoud, verwerking en effecten van informatie.
- een kritische analyse te kunnen geven van een spectrum aan professionele handelingen op dit gebied.
- met wetenschappelijke distantie naar het professionele handelen te kijken en hiervan de mogelijke gevolgen te kunnen inschatten.
|
|
Deze cursus behandelt onderzoek naar de keuzes die informatieprofessionals (journalisten, voorlichters, etc.) in de dagelijkse praktijk maken. Hoe wordt hun handelen beïnvloed door professionele en andere factoren? Hoe resulteert dat handelen vervolgens in een vorm en inhoud van informatie? En welke invloed heeft die informatie ten slotte op de ontvanger? De grote vraag in deze cursus is waarom informatie er uitziet zoals het eruitziet en of het niet anders zou kunnen of zelfs moeten. Om deze vraag te beantwoorden experimenteren studenten op basis van wetenschappelijke inzichten met nieuwe vormen van informatie en berichtgeving.
De focus ligt op professioneel handelen in de praktijk en als object van empirisch onderzoek en theorievorming. Dit handelen wordt bekeken vanuit microperspectief (de professional als individu), mesoperspectief (professioneel handelen op een redactie of in een organisatie) en macroperspectief (extramediale invloeden op professioneel handelen).
|
|