Aan het eind van de cursus Weerstand tegen beïnvloeding is de student in staat om:
- de actuele stand van de wetenschappelijke, maatschappelijke en professionele discussies op het gebied van weerstand tegen beïnvloeding te beschrijven.
- zelfstandig relevante theoretische en empirische literatuur te vinden en na reflectie en kritische bespreking te vertalen en te gebruiken voor een communicatiewetenschappelijk probleem op het gebied van weerstand tegen beïnvloeding.
- onderzoeksbevindingen mondeling te presenteren voor zowel een deskundig publiek als voor een publiek van leken.
- kritisch, creatief en onafhankelijk te reflecteren op professionele en ethische vraagstukken en dilemma's op het gebied van weerstand tegen beïnvloeding.
- een analytische en kritische houding in te nemen ten aanzien van communicatievraagstukken in de wetenschap en de maatschappij.
|
|
Communicatie wordt gezien als een krachtige manier om de houding, kennis en het gedrag van mensen te beïnvloeden. Veel mensen ervaren echter een bepaalde mate van weerstand als zij geconfronteerd worden met beïnvloeding, wat ook wel ‘weerstand tegen beïnvloeding’ genoemd wordt. In deze cursus bestuderen we weerstand vanuit het perspectief van de aanbieder en ontvanger van persuasieve communicatie, oftewel communicatie-uitingen die bedoeld zijn om te beïnvloeden (denk aan marketingcommunicatie, gezondheidscommunicatie en voorlichting, politieke communicatie, etc.). We kijken naar de psychologische processen die ten grondslag liggen aan weerstand tegen beïnvloeding (de strategieën die mensen gebruiken om zich te weren tegen de invloed van persuasieve boodschappen, zoals tegenargumentie en reclamevermijding) en de factoren die het type en de mate van weerstand die mensen ervaren beïnvloeden (onder andere mediawijsheid en zelfcontrole). We bestuderen ook hoe weerstand verminderd en daardoor het persuasieve effect van een communicatiecampagne vergroot kan worden door gebruik te maken van strategieën zoals zelfovertuiging, narratieve beïnvloeding en tailoring. Deze strategieën worden toegepast binnen een context waarin het verminderen van weerstand cruciaal is voor campagne effectiviteit, namelijk de context van sociale marketingcommunicatie (denk aan gezondheids- en pro-sociale communicatie). Daarnaast kijken we naar manieren waarop weerstand tegen marketingcommunicatie vergroot kan worden. We richten ons daarbij specifiek op kinderen en tieners, omdat er in het maatschappelijk en wetenschappelijk debat vanuit gegaan wordt dat deze doelgroep grote moeite heeft zich te weren tegen de verleidingskracht van reclame en marketing en daardoor extra gevoelig is voor de effecten ervan.
|
|
|