SOW-CWM140
Wetenschapscommunicatie
Cursus informatieRooster
CursusSOW-CWM140
Studiepunten (ECTS)3
CategorieMA (Master)
VoertaalNederlands
Aangeboden doorRadboud Universiteit; Faculteit der Sociale Wetenschappen; Communicatiewetenschap;
Docenten
VorigeVolgende 2
Docent
dr. A. Eerland
Overige cursussen docent
Coördinator
dr. A. Eerland
Overige cursussen docent
Contactpersoon van de cursus
dr. A. Eerland
Overige cursussen docent
Examinator
dr. C.P.M. Hagemann
Overige cursussen docent
Docent
dr. C.P.M. Hagemann
Overige cursussen docent
Collegejaar2021
Periode
PER4  (11-04-2022 t/m 15-07-2022)
Aanvangsblok
PER4
Onderwijsvorm
voltijd
OpmerkingBijvakkers kunnen zich aanmelden bij mw. dr. S. Daalmans, E: s.daalmans@maw.ru.nl.
Inschrijven via OSIRISJa
Inschrijven voor bijvakkersNee
VoorinschrijvingNee
WachtlijstNee
Plaatsingsprocedure-
Cursusdoelen
Na afloop van de cursus Wetenschapscommunicatie is de student in staat om:
  • communicatiewetenschappelijke kennis en bevindingen in een heldere en aantrekkelijke stijl schriftelijk en mondeling toegankelijk te maken voor een niet-wetenschappelijk publiek.
  • relevante maatschappelijke en/of professionele aspecten van communicatiewetenschappelijk onderzoek kritisch te bespreken.
  • een bijdrage te leveren aan een dialoog tussen een wetenschappelijk en een niet-wetenschappelijk publiek.
Deze cursusdoelen dragen ertoe bij dat een student aan het eind van de masteropleiding in staat is een persoonlijk-professioneel profiel te presenteren als academisch geschoolde communicatieprofessional met het oog op uitstroom naar de arbeidsmarkt.
Inhoud
Wetenschappers zitten in een ivoren toren, zo wordt vaak gezegd. Ze houden vooral zichzelf en elkaar bezig, zonder hun bevindingen over te brengen naar de "echte wereld". Dat is een gemiste kans voor communicatiewetenschappers, die zich vaak bezighouden met maatschappelijk relevante vraagstukken. In deze cursus leer je om de door jou opgedane communicatiewetenschappelijke inzichten over te brengen naar een niet-wetenschappelijk publiek of naar opdrachtgevers die geen communicatiewetenschappelijke achtergrond hebben. Je krijgt inzicht in de verschillende communicatiegenres, zoals een persbericht, een blog of een elevator pitch.
Na afloop van de cursus kun jij resultaten van jouw onderzoek en van jouw specialisatie omzetten in begrijpelijke en aantrekkelijke taal, zodat die resultaten het bedrijfsleven, de politiek en de journalistiek kunnen bereiken. Hierbij krijg je hulp van professionals uit het werkveld. De opdrachten zijn geïnspireerd door de actualiteit, jouw eigen interesses en je eigen master thesis. Deze opdrachten tezamen werk je uit tot een portfolio, waarmee je de arbeidsmarkt op kan.
 
Niveau

Voorkennis
Van toepassing zijn de voorwaarden die gelden voor toelating tot de masteropleiding Communicatiewetenschap. Bijvakstudenten verwijzen wij naar de toelatingsvoorwaarden als keuzevak in deze studiegids onder kopje Studenten van andere opleidingen. 
Toetsinformatie

Bijzonderheden

Voorkennis
Van toepassing zijn de voorwaarden die gelden voor toelating tot de masteropleiding Communicatiewetenschap.

Bijvakstudenten verwijzen wij naar de toelatingsvoorwaarden als keuzevak in deze studiegids onder kopje Studenten van andere opleidingen.

Verplicht materiaal
Beeldmateriaal
Een aantal kennisclips te vinden in Brightspace
Literatuur
Een aantal artikelen uit wetenschappelijke literatuur en vakliteratuur. Wordt bij aanvang van de cursus bekendgemaakt.

Werkvormen
Werkcollege

Toetsen
Opdracht 1
Weging2
ToetsvormOpdracht
GelegenhedenBlok PER4, Blok PER4

Opdracht 2
Weging2
ToetsvormOpdracht
GelegenhedenBlok PER4, Blok PER4

Opdracht 3
Weging5
ToetsvormOpdracht
GelegenhedenBlok PER4, Blok PER4

Opdracht 4
Weging1
ToetsvormPresentatie
GelegenhedenBlok PER4, Blok PER4