Studenten verkijgen recente kennis en inzichten over belangrijke theoretische en onderzoeksbenaderingen over de diffusie van politieke informatie en nieuws via sociale media.
Studenten zijn aan het eind van de cursus in staat te bepalen hoe de diffusie van informatie moet worden bestudeerd, en hoe onderzoeksresultaten omgezet kunnen worden in een strategie om social media posts snel te verspreiden naar een groot publiek of juist te vertagen.
|
|
Sociale media zijn extreme populair geworden: mensen spenderen dagelijks veel tijd met Instagram foto’s te plaatsen, tw (re)tweeten, YouTube video’s te plaatsen en te bekijken. Op Facebook plaatsen we onze bezigheden en op Twitter geven mensen hun opinies over nieuws- en politieke gebeurtenissen. Maar hoe populair social media ook zijn, en zijn ook minder positieve kanten zoals de verspreiding van nepnieuws, of firestorms op social media. In deze cursus kijken we naar hoe politici, journalisten en gewone burgers sociale media gebruiken voor de verspreiding van nieuws en informatie. In het bijzonder bestuderen we hoe informatie zich verspreid op de social media platforms in en buiten campagnetijd, maar ook tijdens specifieke nieuwsgebeurtenissen (Covid-19-pandemie). Tevens kijken we naar de rol van nepnieuws (fake news) op sociale media. Hoewel Nederland in de verkiezingen van 2017 nauwelijks last heeft gehad van nepnieuws is het belangrijk preventief te weten of nepnieuws op sociale media onderscheidende patronen van diffusie heeft als normale social media posts. Ook nepnieuws in tijden van crises (bv. Covid-19, milieuramp) is een bron van zorg, waar het belangrijk is om desinformatie te stoppen voordat het schade kan aanrichten.
Centrale vragen die in deze cursus aan bod komen zijn: hoe verspreiden social media berichten zich binnen een populatie en wat draagt bij aan de snellere diffusie van deze berichten? Hoe zien communicatienetwerken op sociale media eruit, welke kenmerken van zenders, kenmerken van hun boodschappen op social media platforms en contextuele kenmerken waarbinnen deze berichten worden verstuurd? Welke rol kunnen superpromotors spelen in de diffusie van informatie? Zijn er communicatiestijlen te onderscheiden die de verspreiden van (politiek) nieuws en informatie versnelt of juist vertraagt en kunnen superpromotors hier ook een rol spelen?
|
|
|
|
Van toepassing zijn de voorwaarden die gelden voor deelname aan de masteropleiding Communicatiewetenschap. Bijvakstudenten verwijzen wij naar de toelatingsvoorwaarden als keuzevak in deze studiegids onder kopje Studenten van andere opleidingen.
|
|
|
|