Studenten maken kennis met de complexe geschiedenis en de omstreden inhoud van de voor hun opleiding centrale begrippen "cultuur" (en "culturen" in het meervoud), en "multiculturalisme" (als manier om met die pluraliteit om te gaan). Ook de begrippen "identiteit", "erkenning", "conflict", en "rechtvaardigheid" komen nadrukkelijk aan de orde. Aan het einde van de cursus zijn studenten in staat om de pro- en contra-argumenten te herkennen, zelf te gebruiken en argumentaties te beoordelen. De teksten van een aantal belangrijke filosofen (Charles Taylor, Amarty Sen, Nancy Fraser en Axel Honneth) stellen de studenten in staat om een genuanceerd standpunt in te nemen in filosofische en ethische discussies rond de multiculturele samenleving. Ook kritische perspectieven op (post-) kolonialisme en racisme komen aan bod.Tijdens de werkcolleges wordt deze materie verder verdiept en toegepast aan de hand van een aantal actuele thema's (zoals "zwarte Piet"; het multiculturalisme-debat in Nederland; het diversiteitsbeleid aan Nederlandse universiteiten; "superdiversiteit" etc.) en een breder scala aan (niet-filosofische) auteurs. Behalve filosofisch denken en argumenteren over deze kwesties, leren studenten ook zelfstandig filosofische teksten te lezen.
|
|
|
Cultuur en multiculturalisme zijn populaire en tevens omstreden begrippen in het politieke en maatschappelijke debat. Het woord "cultuur" kan integreren maar ook grenzen trekken, het kan een amicale en inclusieve strekking hebben maar kan ook vijandig of totalitair zijn. Het "multiculturalisme" is eveneens dubbelzinnig: voor menigeen een sleutelbegrip voor een tolerante en positief-heterogene samenleving, voor velen inmiddels een illusie of de ideologie van een onwerkelijke politiek. Het college wil de begrippen "identiteit", "diversiteit", "cultuur" en "multiculturalisme", kritisch onderzoeken - hun genese, hun functie en hun conflictpotentieel. Spanningen tussen universalistische concepten van ethiek, rechtvaardigheid en mensenrechten enerzijds en cultuurgevoelige, particularistische opvattingen anderzijds worden onderzocht aan de hand van hedendaagse auteurs die in het filosofische debat een centrale rol spelen.
|
|