SOW-FIVK24
Inleiding Filosofie
Cursus informatieRooster
CursusSOW-FIVK24
Studiepunten (ECTS)6
CategorieBA (Bachelor)
VoertaalNederlands
Aangeboden doorRadboud Universiteit; Faculteit der Sociale Wetenschappen; Culturele Antropologie en Ontwikkelingssociologie;
Docenten
Contactpersoon van de cursus
dr. J.J.M. van de Sande
Overige cursussen docent
Coördinator
dr. J.J.M. van de Sande
Overige cursussen docent
Collegejaar2017
Periode
PER2  (13-11-2017 t/m 04-02-2018)
Aanvangsblok
PER2
Onderwijsvorm
voltijd
Opmerking-
Inschrijven via OSIRISJa
Inschrijven voor bijvakkersJa
VoorinschrijvingNee
WachtlijstNee
Plaatsingsprocedure-
Cursusdoelen
Studenten maken kennis met de complexe geschiedenis en de omstreden inhoud van de voor hun opleiding centrale begrippen "cultuur" (en "culturen" in het meervoud), en "multiculturalisme" (als manier om met die pluraliteit om te gaan). Ook de begrippen "identiteit", "erkenning", "conflict", en "rechtvaardigheid" komen nadrukkelijk aan de orde. Aan het einde van de cursus zijn studenten in staat om de pro- en contra-argumenten te herkennen, zelf te gebruiken en argumentaties te beoordelen. De teksten van een aantal belangrijke filosofen (Charles Taylor, Amarty Sen, Nancy Fraser en Axel Honneth) stellen de studenten in staat om een genuanceerd standpunt in te nemen in filosofische en ethische discussies rond de multiculturele samenleving. Ook kritische perspectieven op (post-) kolonialisme en racisme komen aan bod.Tijdens de werkcolleges wordt deze materie verder verdiept en toegepast aan de hand van een aantal actuele thema's (zoals "zwarte Piet"; het multiculturalisme-debat in Nederland; het diversiteitsbeleid aan Nederlandse universiteiten; "superdiversiteit" etc.) en een breder scala aan (niet-filosofische) auteurs. Behalve filosofisch denken en argumenteren over deze kwesties, leren studenten ook zelfstandig filosofische teksten te lezen.
Inhoud
Cultuur en multiculturalisme zijn populaire en tevens omstreden begrippen in het politieke en maatschappelijke debat. Het woord "cultuur" kan integreren maar ook grenzen trekken, het kan een amicale en inclusieve strekking hebben maar kan ook vijandig of totalitair zijn. Het "multiculturalisme" is eveneens dubbelzinnig: voor menigeen een sleutelbegrip voor een tolerante en positief-heterogene samenleving, voor velen inmiddels een illusie of de ideologie van een onwerkelijke politiek. Het college wil de begrippen "identiteit", "diversiteit", "cultuur" en "multiculturalisme", kritisch onderzoeken - hun genese, hun functie en hun conflictpotentieel. Spanningen tussen universalistische concepten van ethiek, rechtvaardigheid en mensenrechten enerzijds en cultuurgevoelige, particularistische opvattingen anderzijds worden onderzocht aan de hand van hedendaagse auteurs die in het filosofische debat een centrale rol spelen.
Niveau
MAW.CAOS.B2

Toetsinformatie
Schriftelijk tentamen

Verplicht materiaal
Boek
Sen, Amartya (2006), Identity and Violence.
Boek
Gutmann, Amy (ed.), Charles Taylor, etc. (1994), Multiculturalism.
Boek
Fraser, Nancy and Axel Honneth (2004), Redistribution and Recognition?

Werkvormen
Hoorcollege
AanwezigheidsplichtJa

Werkcollege
AanwezigheidsplichtJa

Toetsen
Tentamen
Weging1
GelegenhedenBlok PER2, Blok PER3