b. Het opdoen van praktische ervaring in de evaluatie van maatregelen op het terrein van sociale participatie.
c. Systematisch en analytisch kunnen oordelen over de resultaten van dit beleid.
d. Helder en bondig schriftelijk kunnen rapporteren over de beleidsresultaten.
e. Kennis opdoen van de mogelijkheden en moeilijkheden van beleidsanalyse.
Inhoud |
De cursus verschaft deelnemers inzicht in het gevoerde beleid op het terrein van sociale participatie en van de mate waarin dit beleid succesvol is geweest. Op de eerste plaats wordt inzicht gegeven in een aantal belangrijke maatschappelijke domeinen van sociale participatie, zoals armoede en sociale zekerheid, voorschoolse educatie, jeugdzorg en veiligheid. Op de tweede plaats wordt aandacht besteed aan recent gevoerd overheidsbeleid op de domeinen die aan bod komen. In het kader daarvan zijn er gastcolleges van docenten uit de praktijk van beleid en van beleidsonderzoek. Daarbij komen concrete voorbeelden van doelen, uitvoering en evaluatie van het betreffende beleid aan bod. In de schriftelijke opdrachten wordt de kennis van beleids- en evaluatieanalyse in praktijk gebracht en getoetst. Studenten presenteren deze opdrachten. |
Bijzonderheden |
De cursus maakt deel uit van de Minor Beleid, bestaande uit de volgende drie cursussen: - SOW-MAWB3005 Gender and Diversity - SOW-MAWB3001 Culturele diversiteit en beleidsanalyse - SOW-MAWB3002 Sociale participatie en beleidsanalyse |
Niveau |
BA3 |
Toetsinformatie |
Tentamen, schriftelijke opdrachten, mondelinge presentatie en participatie. Aanwezigheid bij de gastcolleges is verplicht. Voor details zie de cursushandleiding of neem contact op met de coördinator. |
Literatuur |
Publicaties over sociale participatie en beleid. Die worden bekend gemaakt tijdens het college en via de cursuswebsite op Blackboard. |
Werkvormen |
Hoorcolleges, gastcolleges, responsiecolleges, student presentaties. |
|
|
|