Aan het eind van de cursus ben je in staat:
- de in de cursus besproken psychopathologische fenomenen (ziektebeelden, functieverstoringen) te herkennen en te onderscheiden,
- om de meest prominente klinische, ontwikkelingspsychologische en neurocognitieve theorieën of modellen te noemen voor de verklaring of instandhouding van deze fenomenen,
- om de opgedane kennis te benutten om psychopathologische fenomenen bij casussen die zich in de praktijk voordoen te herkennen en vanuit verschillende theoretische kaders te analyseren,
- de voor- en nadelen van symptoom-gebaseerde in vergelijking met data-gestuurde categorisatie/diagnostiek te benoemen,
- te benoemen wat beide categorisatiemethoden concreet voor de praktijk betekenen.
(EK’s: 1.1, 1.2, 1.7, 4.1, 4.4)
|
|
Deze cursus bouwt voort op de kennis en vaardigheden die in het bachelor programma zijn opgedaan op het gebied van psychopathologie in relatie tot ontwikkelingspsychologie, klinische psychologie en cognitieve neuropsychologie. Doel van de cursus is om belangrijke psychopathologische ziektebeelden te bespreken en inzicht te bieden in de onderliggende, vaak stoornisoverstijgende neurocognitieve en gedragscognitieve processen. Er wordt ingegaan op de variatie aan verschijningsvormen en de wijze waarin beelden in de verschillende fases in het leven zich kunnen voordoen.
Vervolgens worden theorie over en onderzoek naar cognitieve, emotionele en biologische stoornissen die in verband worden gebracht met de ziektebeelden, verdiept/geïntegreerd. Na een inleidend college over DSM-classificatie, de cursusopzet en de algemene theoretische kaders worden zowel DSM-5 ziektebeelden als dimensionele constructen die DSM-classificaties overstijgen, behandeld rond een gemeenschappelijk thema. Deze thema's en bijbehorende ziektebeelden zijn verstoringen in:
- Lichaam en Lichaamswaarneming (eetstoornissen, somatoforme stoornissen, seksuele stoornissen)
- Affectmodulatie (stemmingsstoornissen, angststoornissen, agressie)
- Cognitie (autisme spectrum, dementie, suïcide, schizofrenie spectrum)
- Gedrag en impulscontrole (gedragsstoornissen & ADHD, verstoorde controle en evaluatie van handelen, verslaving, persoonlijkheidsstoornissen).
Met behulp van casuïstiek en beeldmateriaal worden karakteristieke symptomen en differentiaaldiagnostiek van de ziektebeelden verduidelijkt. Hierbij wordt aandacht besteed aan verschillen in de kindertijd, volwassenheid en ouderdom.
Toetsinformatie
Gecomputeriseerd schriftelijk tentamen met 40 gesloten vragen en 10 open vragen.
Aantal deelnemers: Onbeperkt.
|
|
|
|
|
Het tentamen bestaat uit een gecomputeriseerd schriftelijk tentamen met 30 gesloten vragen en 8 open vragen. De weging van beide delen is 50%.
Ivm mogelijke Coronamaatregelen of andere onvoorziene omstandigheden zou hiervan afgeweken kunnen worden. Dit zal op tijd worden gecommuniceerd.
|
|
Wij hopen dat het onderwijs in het eerste semester 2022/23 opnieuw volledig op de campus gaat plaatsvinden. Op dit moment gaan we uit van 'gewone' campus colleges. Afhankelijk van de regels tegen die tijd zijn uiteraard ook weer volledige online colleges of een hybride vorm denkbar. Als we gaan afwijken van campus onderwijs zullen wij dat op tijd communiceren.
Indien er geen technische problemen zijn worden de colleges opgenomen. ECHTER worden de opnames pas 3 weken voor het tentamen ter beschikking gesteld.
Bij vragen met betrekking tot deze cursus neem aub. contact op met de cursus coördinatoren via: Psychopathologie-GZP-FSW@ru.nl
|
|