Aan het einde van de training en op het niveau van stagiaires bij stageaanvang:
- ben je in staat om de problematiek van cliënten inzichtelijk te beschrijven en te analyseren met behulp van een holistische theorie, en een functie- en betekenisanalyse;
- selecteer je passende meetinstrumenten en zelfregistratiemethoden om de problematiek van cliënten te monitoren;
- doorloop je het gedragstherapeutisch proces in de behandeling van cliënten;
- doe je op heldere en bruikbare wijze verslag van de behandeling van cliënten;
- ontwikkel je jouw professionele competenties door doelmatig te reflecteren en feedback van anderen te gebruiken
|
|
De training beoogt studenten te laten kennismaken met klachtgerichte psychologische behandelingen, d.w.z. behandelingen die erop gericht zijn de problemen waarmee een cliënt zich voor behandeling aanmeldt te concretiseren, te onderzoeken hoe deze problemen zijn ontstaan en hoe ze in stand worden gehouden, en dan therapeutische interventies toe te passen waardoor de problemen afnemen. Gesteund wordt in deze training op drie tradities:
- Gedragstherapie, een therapievorm gebaseerd op leertheoretische principes;
- Cognitieve therapie, een therapievorm die het ontstaan, de instandhouding en de behandeling van probleemgedrag benadert vanuit cognitieve processen.
- Stoornisspecifieke behandelingen bij specifieke diagnostische groepen zoals angstklachten en stemmingsstoornissen.
De studenten worden geacht zelf een probleem in te brengen en elke week in subgroepen te oefenen met de rol van de therapeut. In het eerste deel van elke trainingsbijeenkomst vindt supervisie plaats over de uitgevoerde behandelingen, in het tweede deel staat telkens een thema centraal: klachten concretiseren, betekenis- en functieanalyse, motiveren voor verandering, stressmanagement technieken, cognitieve interventies, zelfcontroleprocedures, interventies op zelfbeeld, mindfulness, activering, exposuretechnieken en assertiviteitstraining.
|
 |
|
|
|
Een dossier/eindverslag van de uitgevoerde behandeling, een reflectieverslag over de behandeling, en de actieve deelname aan de cursus. Het dossier weegt voor 60% mee in het eindcijfer en reflectieverslag en deelname ieder voor 20%. Het eindverslag dient voorafgaand aan de laatste bijeenkomst ingeleverd te worden.
|
|
Het aantal deelnemers per groep is 12.
|
|