Aan het einde van de vaardigheidstraining ‘interventies bij oudere volwassenen’ en op het niveau van een masterpsycholoog in opleiding bij stageaanvang:
- Pas je adequate gesprekstechnieken toe in een gesprek met (gezonde) oudere volwassenen om diepgaand te exploreren hoe zij het ouder worden beleven en hoe zij omgaan met deze veranderende omstandigheden. (EK 2.2, 3.1, 5)
- Stel je een adequaat mediatief gedragstherapeutisch behandelplan op voor oudere volwassenen met onbegrepen gedrag. (EK 2.2, 2.3, 3.1, 3.2, 4.1, 4.2, 5)
- Stel je middels doelmatige reflectie een sterke-zwakte analyse op van jouw eigen professionele competenties in relatie tot het gevraagde competentieprofiel van een psycholoog in de ouderenzorg (EK 4.3, 5).
|
|
De training heeft als hoofddoelstelling om studenten te leren hoe ze een mediatief gedragstherapeutisch behandelplan bij oudere volwassenen kunnen opstellen en evalueren. Mediatieve behandeling wordt ingezet indien individuele behandeling van een cliënt niet mogelijk is, bijvoorbeeld wanneer sprake is van uitgebreide neurocognitieve stoornissen, hardhorendheid, ernstige psychiatrische aandoeningen etc. De cliënt wordt vervolgens mediatief –d.w.z. via de omgeving zoals via het handelen van een mantelzorger of verzorgend team- door de psycholoog behandeld.
In deze training wordt gebruik gemaakt van gedragstherapeutische principes. Gedragstherapie is een therapievorm die onbegrepen gedrag beschouwt als aangeleerd gedrag en gebruik maakt van leertheoretische principes. Er wordt geoefend met het uitvoeren van een intake, observatie, opstellen van functieanalyse met bijbehorende adviezen en de evaluatie van een mediatief behandelplan.
Daarnaast komen in de training gespreksvaardigheden bij ouderen volwassenen en hun systeem aan bod en gaan we aan de slag met specifieke interventies zoals Dierbare Herinneringen Therapie.
|
|
|
|
Deze training is alleen toegankelijk voor psychologiestudenten van de masterspecialisatie Gezondheidszorgpsychologie. De training kan niet als bijvak gevolgd worden door studenten van andere studierichtingen.
|
|
Aanwezigheid en actieve deelname is verplicht. Het eindcijfer bestaat uit een beoordeling van een videogesprek met een oudere volwassene (40%), schriftelijk verslag (bestaande uit mediatief gedragstherapeutisch behandelplan en sterkte-zwakte analyse van eigen competenties (40%) en beoordeling van professionele houding (20%)
|
|
|