Leerdoelen
Aan het einde van de cursus is de student in staat om:
• gegevens in te voeren in spreadsheets (SPSS en Excel) en basale data cleaning uit te voeren;
• data te modificeren en eenvoudige schaalconstructies te maken;
• de verzamelde gegevens adequaat grafisch weer te geven;
• kennis te kunnen reproduceren van gangbare maten voor centrum en spreiding en deze te kunnen toepassen om kwalitatieve/kwantitatieve gegevens adequaat te beschrijven;
• kennis te kunnen reproduceren van en te kunnen werken met gangbare statistische analyses voor het beschrijven van bivariate en trivariate relaties tussen (kwalitatieve/kwantitatieve) variabelen;
• de opgedane kennis omtrent univariate, bivariate en trivariate beschrijvende statistiek toe te passen om onderzoeksresultaten adequaat te interpreteren.
|
|
Hoe kun je onderzoeken in hoeverre iemands leeftijd samenhangt met de mate van televisiekijken? Hoe bereken je de samenhang tussen geslacht en inkomen? En hoe kun je de antwoorden van deelnemers aan een onderzoek naar mediagebruik het beste grafisch weergeven?
In de cursus Beschrijvende Statistiek (SOW-MTB1002) worden de gangbare statistische analysetechnieken binnen sociaalwetenschappelijk onderzoek behandeld die betrekking hebben op zowel het beschrijven van specifieke variabelen (univariate statistiek) als van verbanden tussen variabelen (bivariate en trivariate statistiek). Hierbij wordt aandacht besteed aan zowel numerieke als grafische beschrijvingen.
Naast het opdoen van kennis omtrent statistische analysetechnieken, zal aandacht worden besteed aan het verkrijgen van basisvaardigheden in het gebruik van het statistische programma SPSS en het spreadsheet programma Microsoft Excel. Tijdens de computerpractica en aan de hand van de wekelijkse opdrachten leren studenten de belangrijkste analysetechnieken uit te voeren met behulp van deze computerprogramma's. |
|
|
|
|
|
|