Je ontwikkelt kennis van en inzicht in diverse gangbare meetmodellen, om in empirisch kwantitatief onderzoek theoretische begrippen te kunnen meten
Je ontwikkelt vaardigheid in het toepassen van deze meetmodellen in concreet empirisch onderzoek
Je ontwikkelt vaardigheid in het hanteren van de benodigde computerprogramma’s (SPSS voor Windows, R)
Je interpreteert de onderzoeksresultaten van de toegepaste meetmodellen op correcte wijze.
Je rapporteert helder en bondig schriftelijk over de opzet en resultaten van de toegepaste meetmodellen in concreet empirisch onderzoek
|
|
Veel theoretische begrippen in de sociale wetenschappen zijn niet direct waarneembaar. Zo kun je aan deelnemers aan een grootschalig kwantitatief vragenlijstonderzoek bijvoorbeeld niet direct vragen hoe bevooroordeeld men is ten aanzien van migranten. Om deze zogenaamde latente eigenschappen te kunnen meten, wordt respondenten in vragenlijst-onderzoek een aantal uitspraken (items) voorgelegd. Om de betrouwbaarheid en validiteit van de meting te verhogen, gebruikt men er meerdere. In deze cursus zet de docent uiteen hoe men op basis van een set van items een meetschaal kan construeren voor het te meten theoretische begrip. Een inleiding in meettheorie en schaalconstructie kan dan niet ontbreken. Een aantal veelgebruikte uni-dimensionele en multi-dimensionele meetmodellen komt aan bod. Dit zijn Likert analyse, Scalogram analyse, Principale Componentenanalyse en Principale Factoranalyse. In de practica wordt aandacht besteed aan de praktische vaardigheden om zelfstandig deze meetmodellen toe te kunnen passen in empirisch onderzoek. Hiervoor worden statistische programma’s gebruikt als SPSS en R.
|
|
|
|
|
|
|