- Studenten hebben hun kennis op bachelorniveau betreffende neurowetenschappelijke en psychologische aspecten van leerprocessen en het geheugen verbreed en verdiept
- Studenten hebben hun kennis op bachelorniveau betreffende de onderzoeksmethoden die gebruikt worden om leerprocessen te bestuderen verbreed en verdiept
- Studenten kunnen uitleggen wat de relatie is tussen, enerzijds, fundamenteel onderzoek naar leren en het geheugen en, anderzijds, de leerprocessen die zich voltrekken in het onderwijs
- Studenten kunnen problemen die kunnen ontstaan wanneer verschillende domeinen en disciplines nader tot elkaar worden gebracht onderzoeken, analyseren en nuanceren (bijv. problemen veroorzaakt door hantering van verschillende definities van "leerprocessen")
|
|
In deze cursus staan leerprocessen centraal die zich voltrekken in de hersenen en die zich afspelen in de klas. Hoewel deze in principe hetzelfde zijn, kan toch niet zomaar worden aangenomen dat de leerprocessen die door neurowetenschappers en cognitiepsychologen in laboratoriumsituaties worden bestudeerd, niet zomaar gelijk gesteld kunnen worden aan de processen die plaatsvinden in de klassensituatie en die door onderwijskundigen worden bestudeerd. In deze cursus worden beide perspectieven bestudeerd, worden mogelijke verbindingen in kaart gebracht, en worden de uitdagingen die hierbij ontstaan, nader verkend. Deze kwesties zullen worden belicht door een aantal onderzoeksthema’s centraal te stellen. De thema’s betreffen verschillende domeinen van leren en geheugen op verschillende momenten in de ontwikkeling met een focus op de kindertijd. Binnen elk thema zal getracht worden om inzichten vanuit de neurowetenschappen te koppelen aan inzichten vanuit de cognitieve psychologie en onderwijspsychologie. Sommige thema’s hebben duidelijk te maken met specifieke aspecten van de praktijk in de klas (bijv. onderwijzen van een tweede taal, rekenonderwijs, leren lezen, inquiry-based science education).
|
|
|