SOW-OWKM070
Leerprocessen
Cursus informatieRooster
CursusSOW-OWKM070
Studiepunten (ECTS)4
CategorieMA (Master)
VoertaalEngels
Aangeboden doorRadboud Universiteit; Faculteit der Sociale Wetenschappen; Onderwijskunde;
Docenten
Examinator
dr. G. Janzen
Overige cursussen docent
Contactpersoon van de cursus
dr. G. Janzen
Overige cursussen docent
Docent
dr. G. Janzen
Overige cursussen docent
Docent
prof. dr. A.W. Lazonder
Overige cursussen docent
Collegejaar2017
Periode
2  (30-10-2017 t/m 04-02-2018)
Aanvangsblok
2
Onderwijsvorm
voltijd
Opmerking-
Inschrijven via OSIRISJa
Inschrijven voor bijvakkersNee
VoorinschrijvingNee
WachtlijstNee
Plaatsingsprocedure-
Cursusdoelen
  1. Studenten hebben hun kennis op bachelorniveau betreffende neurowetenschappelijke en psychologische aspecten van leerprocessen en het geheugen verbreed en verdiept
  2. Studenten hebben hun kennis op bachelorniveau betreffende de onderzoeksmethoden die gebruikt worden om leerprocessen te bestuderen verbreed en verdiept
  3. Studenten kunnen uitleggen wat de relatie is tussen, enerzijds, fundamenteel onderzoek naar leren en het geheugen en, anderzijds, de leerprocessen die zich voltrekken in het onderwijs
  4. Studenten kunnen problemen die kunnen ontstaan wanneer verschillende domeinen en disciplines nader tot elkaar worden gebracht onderzoeken, analyseren en nuanceren (bijv. problemen veroorzaakt door hantering van verschillende definities van "leerprocessen")
Inhoud
In deze cursus staan leerprocessen centraal die zich voltrekken in de hersenen en die zich afspelen in de klas. Hoewel deze in principe hetzelfde zijn, kan toch niet zomaar worden aangenomen dat de leerprocessen die door neurowetenschappers en cognitiepsychologen in laboratoriumsituaties worden bestudeerd, niet zomaar gelijk gesteld kunnen worden aan de processen die plaatsvinden in de klassensituatie en die door onderwijskundigen worden bestudeerd. In  deze cursus worden beide perspectieven bestudeerd, worden mogelijke verbindingen in kaart gebracht, en worden de uitdagingen die hierbij ontstaan, nader verkend. Deze kwesties zullen worden belicht door een aantal onderzoeksthema’s centraal te stellen. De thema’s betreffen verschillende domeinen van leren en geheugen op verschillende momenten in de ontwikkeling met een focus op de kindertijd. Binnen elk thema zal getracht worden om inzichten vanuit de neurowetenschappen te koppelen aan inzichten vanuit de cognitieve psychologie en onderwijspsychologie. Sommige thema’s hebben duidelijk te maken met specifieke aspecten van de praktijk in de klas (bijv. onderwijzen van een tweede taal, rekenonderwijs, leren lezen, inquiry-based science education).
Voorkennis
De opleiding controleert of aan de ingangseisen is voldaan

Niveau
OWK.Master

Toetsinformatie
Wordt later bekendgemaakt

Contact informatie
dr. Gabriele Janzen, T: 024 3612145; E: g.janzen@pwo.ru.nl
prof. dr. Ard Lazonder, E: a.lazonder@pwo.ru.nl

Verplicht materiaal
Wordt nader bekendgemaakt

Werkvormen
Lecture

Opmerking
De werkvormen worden later bekendgemaakt

Toetsen
Toets
Weging1
GelegenhedenBlok 2, Blok 2