SOW-OWKM110
Perspectieven op onderwijskundig onderzoek
Cursus informatieRooster
CursusSOW-OWKM110
Studiepunten (ECTS)4
CategorieMA (Master)
VoertaalNederlands
Aangeboden doorRadboud Universiteit; Faculteit der Sociale Wetenschappen; Onderwijskunde;
Docenten
Docent
prof. dr. E.J.P.G. Denessen
Overige cursussen docent
Examinator
prof. dr. E.J.P.G. Denessen
Overige cursussen docent
Docent
prof. dr. I. Molenaar
Overige cursussen docent
Contactpersoon van de cursus
prof. dr. I. Molenaar
Overige cursussen docent
Collegejaar2017
Periode
JAAR  (04-09-2017 t/m 31-08-2018)
Aanvangsblok
JAAR
Onderwijsvorm
voltijd
Opmerking-
Inschrijven via OSIRISJa
Inschrijven voor bijvakkersNee
VoorinschrijvingNee
WachtlijstNee
Plaatsingsprocedure-
Cursusdoelen
N.B. Alle informatie die staat vermeld over dit vak is nog onder voorbehoud en kan nog gewijzigd worden.
  • Verbindingen maken tussen de inhoudelijk onderwerpen en theoretische inzichten uit de cursussen en de actuele onderwijskundige onderwerpen en vragen op gebied van praktijk en beleid
  • Verbindingen maken tussen de inhoudelijke onderwerpen, scriptie en stage van de studenten
  • Reflectie op opzet en uitvoering van stage en scriptie doormiddel van het begrip van verschillende perspectieven op onderwijskundig onderzoek
  • Een eigen visie kunnen formuleren op de waarde van onderwijskundig onderzoek voor theorievorming, beleidsontwikkeling en optimalisering van de onderwijspraktijk.
Inhoud

In deze cursus staat onderwijskundig onderzoek centraal en worden er verbindingen gemaakt tussen de mastercursussen en de stages en de scripties van de studenten. Een belangrijk aandachtspunt in deze cursus is de relatie tussen onderwijsonderzoek, onderwijsbeleid en de onderwijspraktijk. De betekenis en waarde van onderwijskundig onderzoek wordt vanuit verschillende perspectieven belicht. Hierbij komen verschillende vormen van onderzoek zoals kwalitatief, design-based en experimenteel onderzoek aan bod. Daarnaast is er aandacht voor het verschil tussen fundamenteel en praktijkgebonden onderzoek en hierbij wordt de discussie rond evidence-based onderwijs besproken.
In deze cursus is tevens ruimte om de ervaringen die studenten opdoen in stage en scriptie te verbinden met de inhoudelijke thema's uit de vakken. De student voert onderzoek uit gericht op het begrijpen van een praktijkprobleem en/of op het verbeteren van de onderwijspraktijk en/of op fundamentele of toegepaste wetenschappelijke vragen. In de cursus Perspectieven wordt op de opzet en uitvoering van dat onderzoek gereflecteerd.

Voorkennis
De opleiding controleert of aan de voorkennis is voldaan

Bijzonderheden
De cursus vindt plaats in twee blokken van drie weken in het najaar en in het voorjaar. Er wordt stilgestaan bij de relatie tussen onderwijsonderzoek en de onderwijspraktijk. Leidend voor de cursus zijn actuele discussies over de waarde van onderzoek voor de praktijk en de wijze waarop onderwijsinterventies door theorie en onderzoek ondersteund worden. In de cursus worden koppelingen gelegd tussen de mastercursussen, de stage en de scriptie.

Elke blok volgt dezelfde opzet:

Week 1. De docenten geven een inleiding op het onderwerp. De inleiding wordt gevolgd door een discussie in de werkgroep.

Week 2. De studenten maken korte "pitches" (presentaties van 5-minuut) waarin ze vanuit verschillende perspectieven het onderwerp belichten. De pitches worden gegeven
vanuit het perspectief van verschillende actoren die betrokken zijn bij het onderwerp of vanuit verschillende theoretische of filosofische standpunten.

Week 3. De studenten werken op grond van de feedback op de presentatie een outline voor hun essay uit. Tijdens deze bijeenkomst wordt er gezamenlijk aan het essay gewerkt, waarbij de docenten de studenten ondersteunen.

Niveau
OWK.Master

Toetsinformatie
Per blok een schrijfopdracht

Contact informatie
mw. dr. I. Molenaar; E: i.molenaar@pwo.ru.nl

Verplicht materiaal
Wordt nader bekendgemaakt
De literatuur wordt per blok voorafgaand aan de eerste bijeenkomst door de docenten bekend gemaakt.

Werkvormen
Discussiegroepen

Essay

Hoorcollege

Presentatie

Toetsen
Verslag
Weging1
GelegenhedenBlok JAAR