N.B. Alle informatie die staat vermeld over dit vak is nog onder voorbehoud en kan nog gewijzigd worden.
- Verbindingen maken tussen de inhoudelijk onderwerpen en theoretische inzichten uit de cursussen en de actuele onderwijskundige onderwerpen en vragen op gebied van praktijk en beleid
- Verbindingen maken tussen de inhoudelijke onderwerpen, scriptie en stage van de studenten
- Reflectie op opzet en uitvoering van stage en scriptie doormiddel van het begrip van verschillende perspectieven op onderwijskundig onderzoek
- Een eigen visie kunnen formuleren op de waarde van onderwijskundig onderzoek voor theorievorming, beleidsontwikkeling en optimalisering van de onderwijspraktijk.
|
|
In deze cursus staat onderwijskundig onderzoek centraal en worden er verbindingen gemaakt tussen de mastercursussen en de stages en de scripties van de studenten. Een belangrijk aandachtspunt in deze cursus is de relatie tussen onderwijsonderzoek, onderwijsbeleid en de onderwijspraktijk. De betekenis en waarde van onderwijskundig onderzoek wordt vanuit verschillende perspectieven belicht. Hierbij komen verschillende vormen van onderzoek zoals kwalitatief, design-based en experimenteel onderzoek aan bod. Daarnaast is er aandacht voor het verschil tussen fundamenteel en praktijkgebonden onderzoek en hierbij wordt de discussie rond evidence-based onderwijs besproken. In deze cursus is tevens ruimte om de ervaringen die studenten opdoen in stage en scriptie te verbinden met de inhoudelijke thema's uit de vakken. De student voert onderzoek uit gericht op het begrijpen van een praktijkprobleem en/of op het verbeteren van de onderwijspraktijk en/of op fundamentele of toegepaste wetenschappelijke vragen. In de cursus Perspectieven wordt op de opzet en uitvoering van dat onderzoek gereflecteerd. |
|
|