Aan het einde van de cursus is de student in staat om:
- een onderbouwde visie te geven op de rol van een onderwijskundige als coach en kritisch te reflecteren op de eigen invulling daarvan;
- collega's te ondersteunen door een begeleidingstraject uit te voeren gericht op het stimuleren van persoonlijke of professionele groei of het optimaliseren van het functioneren van een team en hierover te rapporteren;
- een individu en/of team te coachen bij het signaleren, analyseren, benoemen en bespreken van problemen en het opstellen van doelen en een plan van aanpak
- kennis van veranderingsprocessen en deze kennis praktisch toe kunnen passen in begeleidingstraject van verschillend karakter
- structuur aan gesprekken te geven door actief te luisteren, adequate vragen te stellen, aan te sturen op systematische reflectie en samen te vatten.
|
|
De expertise van een onderwijskundige kan gevraagd worden om professionals of teams van professionals te ondersteunen door middel van coaching. Coaching is een interventie die tot doel heeft de persoonlijke groei van een persoon (coachee) te stimuleren of het functioneren van een team te optimaliseren. Dit gebeurt door een proces van systematische reflectie en zelfgestuurd leren gericht op het gezamenlijk formuleren van doelen en oplossingen. De coach kan in dit proces gebruik maken van verschillende coachingsmethodieken. Coach en coachee werken hierbij op basis van gelijkwaardigheid. Omdat coaching zich kan richten op individuen en teams komen beide aspecten binnen deze cursus aan bod. Nadrukkelijk zal een koppeling gemaakt worden tussen de theorie en de (stage)praktijk: opdrachten die bij deze cursus horen zullen waar mogelijk uitgevoerd worden in de (satge)praktijk. In dit opzicht verschilt deze cursus van het themavak 'coaching' in de bachelorfase. |
|