Aan het einde van de cursus is de student in staat om:
- vraagstukken met betrekking tot de professionalisering van de leraar vanuit verschillende perspectieven (onderwijskundig, sociologisch, psychologisch) te beschrijven.
- Voor een specifieke professionaliseringsvraag de juiste vraagstukken te signaleren en op basis hiervan relevante bronnen te selecteren, samen te vatten en kritisch tegen elkaar af te zetten.
- Een realistisch en haalbaar professionaliseringsadvies te formuleren, onderbouwd met onderzoek en een eigen visie, dat rekening houdt met de onderwijspraktijk van de specifieke doelgroep.
|
|
In deze cursus staat de professionele ontwikkeling van de leraar centraal. Allereerst wordt ingegaan op de wijze waarop leraren het meest effectief kunnen leren in hun werk, formele en informele training zijn daarbij sleutelbegrippen. Er wordt verder ingegaan op de ontwikkeling van de leraar. Theorieën waarbij de ontwikkeling van kennis en vaardigheden van leraren centraal staan komen aan bod. De nadruk wordt gelegd op de verschillen tussen novices en experts maar ook waarin experts van elkaar kunnen verschillen. Ook komt de autonomie van de leraar aan de orde waarbij ingegaan wordt op vraagstukken met betrekking tot de professionele ruimte van de leraar. Tenslotte wordt ingegaan op de implementatie van professionaliseringstrajecten.
De kennis wordt toegepast door een professionaliseringsvraag van een leraar of een team van leraren uit te werken.
|
|
|
|
|
Gezien de huidige situatie omtrent COVID-19 is alle informatie uit deze cursusbeschrijving nadrukkelijk onder voorbehoud. Toekomstige ontwikkelingen op het gebied van COVID-19 zouden ertoe kunnen leiden dat dat bepaalde passages niet langer overeenkomen met de beschrijvingen die bij de start van het studiejaar zijn gemaakt. Aan de cursusbeschrijvingen kunnen dan ook geen rechten worden ontleend.
|
|